MANIERYZM NIDERLANDZKI W GDAŃSKU - AUTORZY, DZIEŁA
- Manieryzm niderlandzki rozwija się w
Gdańsku ze względu na środowisko protestanckie oraz liczne kontakty handlowe i przynależność
miasta do Hanzy
- Zaraz po gotyku - manieryzm - renesans
nie zdążył dotrzeć
- Wzorniki
Cornelisa Florisa i Jana Vredemana de Vries
ARCHITEKCI
- Rodzina Van den Block
- Antoni van Opbergen
- Jan i Jerzy Strakowski
CHARAKTERYSTYKA
- Stosowanie porządków raczej jako
ozdobników i ornamentu
- Zamiast kolumn i pilastrów - kariatydy,
hermy, termy
- Swobodna redukcja belkowania
- Dekoracja -
fantasmagoryczne formy, fantazyjny świat zwierzęcy, abstrakcyjne formy, okucia i rollwerkowi kartusze
- Ozdabianie przy pomocy
rautów i kaboszonów (formy przypominające oszlifowany lub surowy kamień szlachetny)
- Willem
van den Blocke
-
- Abraham
van den Blocke - bardziej
architekt niż rzeźbiarz:
- Epitafium markiza Orii
- Popiersia małżonków w niszach
- Ołtarz główny w kościele św. Jana w Gdańsku
- Elementy fontanny neptuna na długim Targu w Gdańsku
- Złota brama
- Otwiera Drogę Królewską
- Trójprzęsłowy łuk
triumfalny z dwiema identycznymi elewacjami
- Elewacje zakomponowane dwuwarstwowo
- Pierwsza warstwa - manierystyczna ornamentyka - bezporządkowa, płaska, złożona z listew, rollwerków, rautów i kaboszonów
- Druga warstwa -
italianizująca, klasyczna i porządkowa struktura architektoniczna
- Dobrze wyważona, posiada lekkość dzięki
balustradowemu wykończeniu z figurami personifikacji
- Połączenie form renesansowych z
manierystycznymi
- Współpraca Jana Strakowskiego
- Dom Speimanna - Złota kamieniczka przy Długim Targu
- Przebudowa fasady dworu Artusa
- Zwieńczenie attykowe kryjące przestrzeń
strychową
- Elementy barokowe - zwłaszcza w portalu - eliptyczny zarys łuku i barokowe proporcje
- Nagrobek Szymona i Judyty Bahrów
- Wzorowany na nagrobkach ojca
- Izaak van den Block
- malarz obrazów do Sali czerwonej Ratusza
- Wilhelm van den Block
- cieśla - hełm na kościele św. Katarzyny w
Gdańsku
- Antonius van Opbergen
- Flamandzki architekt i fortyfikator
- Architekt miejski
Gdańska, projektował także w Toruniu i Danii
- Styl:
- Ceglane, ciemnoczerwone
lico ścian i na nim kamienne dekoracje
- Redukcja antycznych, masywnych porządków - skromne, płaskie podziały poziome
- Symetrycznie
rozłożone ciosy
- Bogato traktował portale i
szczyty o b.niespokojnej sylwecie pokryte dekoracją okuciową
- Charakterystyczne faktury ścian
- Okuciowo-rollwerkowe dekoracje szczytów
- Prace przy fortyfikacjach miasta
- Przebudowa Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku
- Rozbudowa Twierdzy "Wisłoujście"
- Wielki Arsenał w Gdańsku
- Fasada złożona z 4 kamieniczek szczytowych a każda nakryta osobnym dachem
- Wewnątrz przestrzeń traktowana jest
łącznie
- Na dole - bron ciężka, na górze bron lekka przetrzymywana
- Dwie wieże z klatkami schodowymi
- akcenty pionowe
- Nie posiada osi symetrii, jeśli nie liczyć niszy z boginią Minerwą
- Portale i zdobione szczyty -
malownicze akcenty
- Połączenie arsenału z budynkiem starej
Appteki
- Połączenie z basztą Słomianą za pomocy krytego mostka
- Przebudowa
domu Trzech Kaznodziei
- Kamienica Opatów Peplińskich
- Jan i Jerzy
Strakowscy
- Budowle fortyfikacyjne- stare nie
spełniały już funkcji i trzeba było zmodyfikować
- Stosowano włoskie i holenderskie sposoby
fortyfikacji - system bastionowy z wałami ziemnymi
i fosami
- Projekt umocnień od
zachodu (Biskupia Górka i Grodzisko)
- Modernizacja istniejących dzieł obronnych
- Rozbudowa twierdzy "Wisłoujście"
- Wznosi Mały Arsenał -
utylitarne budownictwo wojskowe z mała ornamentyką i plastycznością - jedynym akcentem jest manierystyczno barokowy kartusz z herbem Gdańska
- Kamienice
mieszcańskie
- Kwartały pozwalały na kształtowanie wąskich, trzy-czteroosiowe fasady
- Kamienice głownie gotyckie ozdobione manierystyczną dekoracją
- Wnętrza się zmieniają: - reprezentacyjna dwukondygnacyjna sień z antresolą
- Często kręcone schody oraz ozdobna balustrada antresoli oparta na kolumnowych arkadach
- Wyższe pietra - cele mieszkalne, ale też składziki, spichlerze
- Charakterystyczne przedproża - wysunięty w stronę ulicy taras ze schodkami i ozdobnym ogrodzeniem pod którym jest często piwnica
- Np. ulice Długi Targ, Mariacka, Piwna, Długa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz