czwartek, 1 kwietnia 2010

MANIERYZM NIDERLANDZKI W GDAŃSKU - AUTORZY, DZIEŁA

  • Manieryzm niderlandzki rozwija się w Gdańsku ze względu na środowisko protestanckie oraz liczne kontakty handlowe i przynależność miasta do Hanzy
  • Zaraz po gotyku - manieryzm - renesans nie zdążył dotrzeć
  • Wzorniki Cornelisa Florisa i Jana Vredemana de Vries
ARCHITEKCI
  • Rodzina Van den Block 
  • Antoni van Opbergen 
  • Jan i Jerzy Strakowski
CHARAKTERYSTYKA
  • Stosowanie porządków raczej jako ozdobników i ornamentu
  • Zamiast kolumn i pilastrów - kariatydy, hermy, termy
  • Swobodna redukcja belkowania
  • Dekoracja - fantasmagoryczne formy, fantazyjny świat zwierzęcy, abstrakcyjne formy, okucia i rollwerkowi kartusze
  • Ozdabianie przy pomocy rautów i kaboszonów (formy przypominające oszlifowany lub surowy kamień szlachetny)
  • Willem van den Blocke
  • Abraham van den Blocke - bardziej architekt niż rzeźbiarz:
    • Epitafium markiza Orii
      • Popiersia małżonków w niszach
    • Ołtarz główny w kościele św. Jana w Gdańsku
    • Elementy fontanny neptuna na długim Targu w Gdańsku
    • Złota brama
      • Otwiera Drogę Królewską
      • Trójprzęsłowy łuk triumfalny z dwiema identycznymi elewacjami 
      • Elewacje zakomponowane dwuwarstwowo
        • Pierwsza warstwa - manierystyczna ornamentyka - bezporządkowapłaskazłożona z listew, rollwerków, rautów i kaboszonów
        • Druga warstwa - italianizująca, klasyczna i porządkowa struktura architektoniczna
      • Dobrze wyważona, posiada lekkość dzięki balustradowemu wykończeniu z figurami personifikacji
      • Połączenie form renesansowych z manierystycznymi
      • Współpraca Jana Strakowskiego
    • Dom Speimanna - Złota kamieniczka przy Długim Targu
    • Przebudowa fasady dworu Artusa
      • Zwieńczenie attykowe kryjące przestrzeń strychową
      • Elementy barokowe - zwłaszcza w portalu - eliptyczny zarys łuku i barokowe proporcje
    • Nagrobek Szymona i Judyty Bahrów
      • Wzorowany na nagrobkach ojca
  • Izaak van den Block
    • malarz obrazów do Sali czerwonej Ratusza
  • Wilhelm van den Block
    • cieśla - hełm na kościele św. Katarzyny w Gdańsku
  • Antonius van Opbergen
    • Flamandzki architekt i fortyfikator
    • Architekt miejski Gdańska, projektował także w Toruniu i Danii
    • Styl:
      • Ceglane, ciemnoczerwone lico ścian i na nim kamienne dekoracje
      • Redukcja antycznych, masywnych porządków - skromne, płaskie podziałpoziome
      • Symetrycznie rozłożone ciosy
      • Bogato traktował portale i szczyty o b.niespokojnej sylwecie pokryte dekoracją okuciową
      • Charakterystyczne faktury ścian
      • Okuciowo-rollwerkowe dekoracje szczytów
    • Prace przy fortyfikacjach miasta
    • Przebudowa Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku
    • Rozbudowa Twierdzy "Wisłoujście"
    • Wielki Arsenał w Gdańsku
      • Fasada złożona z 4 kamieniczek szczytowych a każda nakryta osobnym dachem
      • Wewnątrz przestrzeń traktowana jest łącznie
        • Na dole - bron ciężka, na górze bron lekka przetrzymywana 
      • Dwie wieże z klatkami schodowymi - akcenty pionowe
      • Nie posiada osi symetrii, jeśli nie liczyć niszy z boginią Minerwą 
      • Portale i zdobione szczyty - malownicze akcenty
      • Połączenie arsenału z budynkiem starej Appteki
      • Połączenie z basztą Słomianą za pomocy krytego mostka
    • Przebudowa domu Trzech Kaznodziei
    • Kamienica Opatów Peplińskich
  • Jan i Jerzy Strakowscy
    • Budowle fortyfikacyjne- stare nie spełniały już funkcji i trzeba było zmodyfikować
    • Stosowano włoskie i holenderskie sposoby fortyfikacji - system bastionowy z wałami ziemnymi i fosami
    • Projekt umocnień od zachodu (Biskupia Górka i Grodzisko) 
    • Modernizacja istniejących dzieł obronnych
    • Rozbudowa twierdzy "Wisłoujście"
    • Wznosi Mały Arsenał - utylitarne budownictwo wojskowe z mała ornamentyką i plastycznością - jedynym akcentem jest manierystyczno barokowy kartusz z herbem Gdańska
    • Kamienice mieszcańskie
      • Kwartały pozwalały na kształtowanie wąskich, trzy-czteroosiowe fasady
      • Kamienice głownie gotyckie ozdobione manierystyczną dekoracją
      • Wnętrza się zmieniają- reprezentacyjna dwukondygnacyjna sień z antresolą
      • Często kręcone schody oraz ozdobna balustrada antresoli oparta na kolumnowych arkadach
      • Wyższe pietra cele mieszkalne, ale też składziki, spichlerze
      • Charakterystyczne przedproża wysunięty w stronę ulicy taras ze schodkami i ozdobnym ogrodzeniem pod którym jest często piwnica
      • Npulice Długi Targ, Mariacka, Piwna, Długa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz