czwartek, 1 kwietnia 2010

ARCHITEKTURA WCZESNEGO RENESANSU W POLSCE

OGÓLNE INFORMACJE NA TEMAT RENESANSU:
  • trwa od XVI wieku do XV wieku
  • współistnieje z późnym gotykiem - szczególnie na Mazowszu, Litwie
  • odrodzenie sztuki antycznej, pochodzenie włoskie
  • wracają do łask: plan koła, sklepienie kolebkowe, drewniane stropy kasetonowe, kopuła, porządki, kolumny, pilastry, belkowania, motyw łuku triumfalnego (jedno i trójprzelotowy)
  • spokój, równowaga, harmonia, umiarkowany ornament tektoniczny (motyw kandelabrowy, panoplia, motyw arabeski, groteski, kolumny zastępowane postaciami - kariatydami, herosami)
  • rozwija się architektura rezydencjonalna - nowe budowle lub przebudowa


WCZESNY RENESANS NA ZIEMIACH POLSKICH:
  • połowa XV wieku - do Polski docierają prądy filozoficzne renesansowe - wiążą się one z kontaktami politycznymi i religijnymi 
  • ważnym ośrodkiem renesansu w tym czasie stają się Węgry i miasto Buda, gdzie mecenasem renesansu staje się Zygmunt I
  • pierwszym ośrodkiem w Polsce staje się Kraków (Wawel), gdzie an początku XVI wieku trafia Franciszek Florentczyk (kamieniarz, rzeźbiarz, który przybywa do Polski z Węgier)
  • w 1500 roku ma miejsce pożar na Wawelu, po którym następuje budowa nowego renesansowego zamku, którą prowadzi Franciszek Florentczyk 
  • Po śmierci Florentczyka jego warsztat przejmuje Berecci  - warsztat rozrasta się o nowych pracowników Bernardo Zenobi de Gianobis i Jan Cini ze Sieny, którzy w końcu sami się usamodzielniają i otwierają własne pracownie
  • PRZEBUDOWA WAWELU
    • przebudowę rozpoczyna Franciszek Florentczyk,a  po jego śmierci w 1516 kontynuuje ją Bartolomeo Berecci 
    • po pracach Franciszka Florentczyka pozostały tylko dwa ślady:
    • nowa budowla jest budowana w oparciu o wzory włoskie
    • założenie na planie zbliżonym do kwadratu
    • powstaje 5-kątny dziedziniec otoczony krużgankami z trzema skrzydłami zamku służącymi do celów mieszkalnych
    • od południa dziedziniec zostaje domknięty ścianą kurtynową zwieńczoną attyką
    • budynek trzykondygnacyjny, przy czym piano nobile (typowo znajdujące się na 1 kondygnacji) zlokalizowane zostało na 3 kondygnacji - jest zdecydowanie wyższe niż dwie pozostałe kondygnacje
    • dostosowanie włoskiego renesansu do warunków topograficznych - zlokalizowanie w Polsce wymaga uwzględnienia większych spadków dachów, odprowadzenia wody, ogrzewania itp.
    • krużganki:
      • na najwyższej kondygnacji krużganki przybierają formę smukłych kolumienek w stylu jońskim, przedzielonych na pół przewiązką w formie pierścienia - na smukłych kolumienkach, zakończonych dzbanuszkami wznosi się sporych rozmiarów dach o dużym spadku
      • na 1 kondygnacji kolumny w stylu jońskim, a na 2 korynckie
    • układ amfiladowy pomieszczeń - jednotraktowy
    • na 1 piętrze znajdują się pomieszczenia prywatne, a w przyziemiu - pomieszczenia gospodarcze
    • w XIX wieku Austriacy zorganizowali koszary na Wawelu, zamurowali otwarte krużganki i zdewastowali drewniane stropy kasetonowe
    • ścianę ostatniej kondygnacji wieńczy malowany fryz krańcowy
    • SALA POSELSKA
      • strop kasetonowy - zrekonstruowany
      • podział stropu na układzie prostokątnym - kiedyś były ośmiokątne
      • pierwotnie na stropie znajdowały się 194 głowy autorstwa Sebastiana Tauerbacha. Tylko 30 głów wawelskich się zachowało
      • całą salę obiega fryz znajdujący się poniżej stropu autorstwa Hanza Durera
      • w sali poselskiej znajduje się kolekcja arrasów zakupiona przez Zygmunta Augusta oraz tron królewski
    • SALA POD PRZEGLĄDEM WOJSK
      • nazwa sali bierze się od sceny na fryzie Antoniego z Wrocławia
    • SALA TURNIEJOWA
      • fryz zaczęty przez Hanz`a Durer`a, a kończony przez Antoniego z Wrocławia
  • BUDOWA KAPLICY ZYGMUNTOWSKIEJ
    • kaplica Zygmuntowska jest jedną z 19 kaplic, jakie znajdują się w obejściu katedry na Wawelu
    • nazywana perłą renesansu północnego
    • autorem Bartolomeo Berecci - którego Jan Łaski sprowadza z węgierskich pracowni do budowy kaplicy grobowej Łaskiego w Gnieźnie
    • postanowienie o budowie kaplicy Zygmuntowskiej zapisane jest w liście z 1517 roku 
    • architektura kaplicy
  • KAPLICA BISKUPA PIOTRA TOMICKIEGO
    • wzniesiona w miejscu gotyckiej kaplicy biskupa
    • jest skromniejsza, niższa niż kaplica Zygmuntowska, pominięto tambur
    • nagrobek w formie pomnika przyściennego
      • postać biskupa w pozie snasovinowskiej
      • ręka ugięta w łokciu
      • lekko zgięta jedna noga, druga prosto
  • GNIEZNO
    • prekursorem renesansu w Gnieźnie jest Jan Łaski, który sprowadza do Gniezna Jana Florentczyka (być może syn Franciszka Florentczyka), w celu wykonania 6 płyt nagrobnych do kaplicy grobowej przy katedrze 
    • 4 płyty się zachowały w katedrze Gnieźnieńskiej 
    • płyty mają 1 schemat - są prostokątne, na górze znajduje się herb, pod nim wstęgi a na dole tablica z inskrypcjami - nie posiadają przedstawienia postaci

1 komentarz: