środa, 2 stycznia 2013

POMOCNIK - SZABLONY PLANSZ

Nie od dzisiaj wiadomo jak duże znaczenie ma sposób podania projektu - może albo pomóc, albo zaszkodzić - ale zdecydowanie lepiej, gdy działa in plus. Pomimo, że wszyscy wiemy jak przygotować "dobre plansze", to ostatecznie nie zawsze nam to wychodzi - powody są różne: albo mamy za mało czasu, i wrzucamy na planszę elementy tak, byle by weszły i planszę można było wysłać do druku, albo znajdziemy tysiąc innych wymówek, zapominając, że powiedzenie "nawet byle g**** ładnie zapakowane można sprzedać", ma swoje bardzo realne podstawy. 

Kilka najważniejszych kwestii na które trzeba zwrócić uwagę, tworząc plansze:
  • kompozycja planszy
  • kolorystyka planszy
  • opisy, elementy informacyjne

KOMPOZYCJA PLANSZY
Kompozycja plansz ma olbrzymie znaczenie - od razu można zobaczyć, czy projekt był składany "na ostatnią minutę", czy projektant ma świadomość podstawowych zasad kompozycyjnych, czy plansza została przemyślana i co najważniejsze - ten element świadczy o samych projektantach (to jak ubranie, na podstawie którego tak często oceniamy innych).
Dobór kompozycji uzależniony jest zawsze od tematu jaki jest na niej przedstawiany - to nigdy nie są "narzucone" z kosmosu podziały, bo zwyczajnie nie wpiszemy w nią projektu. 

PION VS POZIOM
Najpierw należy ustalić czy przyjmuje się kompozycję pionową czy poziomą plansz. Analiza projektów wykazała, ze zdecydowanie częściej korzysta się z kompozycji poziomej, chyba,  że kształt działki, temat (np. wieżowiec...), abo odgórne wytyczne determinują pionowy układ. 

PODZIAŁY PLANSZY
Czym są podziały? Podziały to pewien "szkielet" na bazie którego można zacząć komponować plansze. Szkielet ten dzieli obszar planszy na mniejsze pola, które dedykowane są np. rzutom, przekrojom, wizualizacjom, ideogramom. W ten sposób wyznacza się też pewnie niezmienne elementy "zagospodarowania planszy" - takie jak temat projektu, nr planszy, marginesy itp. - które niezależnie od zmieniającego się wypełnienia plansz powinny pozostawać w jednej, założonej lokalizacji. Szablon planszy z podstawowym podziałem można ściągnąć stąd (niebieskie linie są liniami pomocniczymi niewidocznymi przy wydruku).
Najbardziej zgodne z prawdą jest stwierdzenie: ile projektów tyle rozwiązań plansz, niemniej jednak da się wyróżnić kilka podstawowych grup podziałów:
  • Kompozycja pozioma - podział poziomy na dwa
  • Kompozycja pozioma - podział poziomy na więcej niż dwa
  • Kompozycja pozioma - podział pionowy na dwa
  • Kompozycja pozioma - podział pionowy na trzy
  • Kompozycja pozioma - podział z marginesem 
  • Kompozycja pionowa - podział poziomy
  • Kompozycja pionowa - podział pionowy
O tym jak ciężko jest zastosować wybrany dział planszy dla wszystkich planszy projektu świadczą chociażby przykłady poniżej. Rzadko kiedy udaje się "utrzymać" niezaburzony podział - pewne odstępstwa, przesunięcia wynikają z formatu danego rysunku. Niemniej jednak im bardziej spójna kompozycja wszystkich plansz tym projekt jest czytelniejszy i łatwiejszy w odbiorze.

KOMPOZYCJA POZIOMA - PODZIAŁ POZIOMY NA DWA

plansze pochodzą ze strony: www.ronet.pl

KOMPOZYCJA POZIOMA - PODZIAŁ POZIOMY NA WIĘCEJ NIŻ DWA
plansze pochodzą ze strony: www.ronet.pl

KOMPOZYCJA POZIOMA - PODZIAŁ PIONOWY NA DWA
plansze pochodzą ze strony: www.ronet.pl

KOMPOZYCJA POZIOMA - PODZIAŁ PIONOWY NA TRZY
plansze pochodzą ze strony: www.ronet.pl

KOMPOZYCJA POZIOMA - PODZIAŁ Z MARGINESEM

plansze pochodzą ze strony: www.ronet.pl

KOLORYSTYKA PLANSZY
Kolorystyka jest bardzo delikatnym tematem. Jak można zauważyć na podstawie powyższych przypadków, gdzie przeanalizowanych zostało kilkadziesiąt planszy, niemal wszystkie posiadają białe, bądź neutralne tło. Nie jest to przypadek, ze wybierając plansze, które stanowić mogą dobry przykład, tak wiele "pstrokatych" plansz odrzucono - zwyczajnie nie jest to łatwe zadanie pracować kolorem w tak dużym natężeniu na planszy, a efekty mogą nas niemiło rozczarować - dlatego zanim pomyślimy o planszy w czerni, czerwieni, abo innym intensywnym odcieniu należy sobie zadać pytanie czy temu podołamy. Oczywiście są przypadki, gdy kolor został dobrze wykorzystany na planszy, niemniej jednak bardzo często jest on przytłaczający, brudzący i tak mocno dominujący, że nie widać właściwej treści projektu. 
Pamiętać również należy o wydruku - w przypadku czarnych planszy druk nie tylko będzie droższy, ale także może się okazać, że "czerń" wcale nie jest czernią, a jednolitość koloru może pozostawiać wiele do życzenia. Gradientowe najeżdżanie czernią na inne kolory - może i dobrze wyglądające na ekranie po wydruku może się prezentować fatalnie. 
Dobierając kolory warto skorzystać z wzornika: www.kuler.adobe.com, gdzie można sobie ustalić kolory nie gryzące się ze sobą, a harmonizujące. 
Najlepiej jednak, jeśli kolor stanowi akcent, a nie dominantę, bo wtedy projekt może stracić na odbiorze.

OPISY, ELEMENTY INFORMACYJNE
Każda plansza zawiera pewne standardowe treści. Mowa tu o: 
  • temacie, 
  • autorach bądź numerze identyfikacyjnym, 
  • numerze planszy, 
  • oznaczeniu północy,
  • skali,
  • opisach tytułu rysunku (rzut, przekrój, elewacja).
Najlepiej, żeby przyjęta konwencja np. czcionki dla tematu nie różniły się od czcionek tytułów (chyba, ze jest to działanie zamierzone), była ze sobą spójna, a wszystkie elementy informacyjne ze sobą współgrały. 
Są to rzeczy które dodaje się już na "wykończeniu" planszy, często w pośpiechu, dlatego przygotowaliśmy dla Was kilka standardowych opracowań, które wystarczy tylko "copy - paste" i żmudne rysowanie wykończeniówki 5 min. przed oddaniem mamy z głowy. Plik do pobrania stąd.

1 komentarz:

  1. świetny post! skąd można pobrać plansze? hiperłącze nie działa

    OdpowiedzUsuń