- nazywany "polskim Gaudim" ze względu na sposób taktowania materiału, jakim jest cegła - swoistą "zabawę" nim
- 1968 - ukończył Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej
- 1968 - pracuje w Tychach w Miastoprojekcie Tychy
- 1998 - laureat nagrody SARP
- 2000 - otrzymał odznaczenie Pro Ecclesia et Pontifice przyznane przez Jana Pawła II [medal Kościoła rzymskokatolickiego przyznawany w dowód uznania dla zaangażowania w pracę na rzecz Kościoła]
- 2011 - otrzymał medal Per artem ad Deum [przez sztukę do Boga] za zasługi dla budownictwa sakralnego
CHARAKTERYSTYKA:
- prowadzi w Tychach biuro Ars Architektura SC
- najbardziej znany z realizacji obiektów sakralnych
- projektował budynki handlowe, usługowe, mieszkalne
- jego projekty dla Tychów są niesztampowe, nietypowe i wyprzedzające czas w jakich przyszło mu je projektować [socjalizm]
- podejście do architektury jako do rzemiosła, przebywanie na budowie i uczestniczenie w niej
- odwołania do tradycyjnych wartości
- niemal "obowiązkowo" stosuje przy obiektach sakralnych dzwonnice, mury czy "soboty" [podcienia, niegdyś obowiązkowe w wiejskich kościołach]
- dbałość o detal, ale nie szafowanie nim. Detal jest odkrywczy, prosty, współczesny
- Niemczyk podchodzi kompleksowo do projektowania - projektuje bryłę, wnętrze, detale, oświetlenie
- http://autoportret.pl/tag/stanislaw-niemczyk/
- zespół podmiejskiej zabudowy rekreacyjnej , Tychy - Paprocany, projekt 1969, realizacja 1972-1973 (projekt nagrodzony przez Ministra Budownictwa i Gospodarki Przestrzennej)
- pawilon handlowo-usługowy, Tychy projekt 1972, realizacja 1973
- zespół mieszkaniowy "Glinka" - osiedle "H-7", Tychy, projekt 1979, realizacja 1980-1984
- zespół mieszkaniowy "Nad Jamną", Mikołów, projekt 1983, realizacja 1983-1986 [zdjęcia, na mapie] - nazwa zespołu pochodzi od doliny rzeki Jamny, w której położony jest Mikołów
- Kościół Ducha Świętego w Tychach, projekt 1978, realizacja 1978-1982
- kościół pierwotnie miał powstać w centrum miasta [władza obiecała taką lokalizację ze względu na zagrożenie władzy państwowej - żeby nieco udobruchać ludzi], ale w efekcie zlokalizowany został na peryferiach Tychów
- kościół jest dziełem Stanisława Niemczyka - głównego projektanta, oraz Jerzego Maniura i Janiny Osoby, którzy wykonali projekt bezinteresownie
- ikonografia kościoła została zaprojektowana i wykonana przez Jerzego Nowosielskiego
- kościół formą nawiązuje po polskiej architektury kościołów drewnianych, gdzie dominuje bryła dachu
- powierzchnia kościoła wynosi 1425 m2
- namiotowe jednoprzestrzenne wnętrze kościoła posiada doświetlenie w formie świetlika znajdującego się na samym szczycie dachu
- wnętrze kościoła wyłożone jest drewnem, ściany natomiast są ceglane
- wewnętrzna strona dachu pokryta została ikonografią Jerzego Nowosielskiego
- pod dachem, powielając prostokątny obrys kościoła znajdują się podcienia, z których można się dostać do wnętrza kościoła
- wnętrze kościoła jest centralnie zorganizowane, z ławkami otaczającymi ołtarz z trzech stron
- rzut budynku jest prostokąty, a dach stanowi formę ostrosłupa, którego "szczyt" został ścięty i przesunięty z centrum ku krótszemu boku prostokąta
- kościół posiada wolno-stojącą dzwonnicę - campanille
- kościół otoczony jest murem [co jest typowe dla tego architekta - wyznacza granice ziemi poświęconej]
- zdjęcia
- lokalizacja
- kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Pawłowice
- Kościół Miłosierdzia Bożego w Krakowie (Osiedle Oficerskie), Kraków, projekt 1991, realizacja 1991-1994
- detal, widok, elewacja, lokalizacja
- projekt Stanisława Niemczyka i Marka Kuszewskiego
- kościół zlokalizowany przy placu prezydenta Raczyńskiego, ze względu na to, że to on darował tę parcelę pod budowę kościoła
- obiekt ze względu na dość mały budżet przykazano budować w sposób oszczędny, skromny, przy użyciu tradycyjnych materiałów
- zespół sakralny zlokalizowany na trójkątnej działce
- kompleks [nie tylko kościół] zabudowuje niemal całą dostępną parcelę, pozostawiając tylko jeden jej narożnik wolnym
- sam kościół jest zlokalizowany w narożnik trójkątnego placu i obrócony tyłem do głównej ulicy
- po raz kolejny wysoki ceglany mur rozgranicza przestrzeń kościoła od zgiełku miasta
- bryła budynku jest rozdrobiona, przywołując kolejne skojarzenia ze średniowieczną addytywnością brył
- nawiązania do gotyku dzięki detalom szczytów, czy nieregularnie rozmieszczonym otworom okiennym
- wykorzystanie cegły w celu uplastycznienia elewacji
- dominantę stanowią trzy wieże kościelne, które przypominają przeskalowane gotyckie pinakle - element dociążający wieże sił
- wysoka jakość opracowania detali, używanie tradycyjnych form i rozwiązań
- architekci współpracowali z proboszczem - z jego strony wyszedł pomysł oszczędnego i celowego operowania światłem, które nadaje przestrzeni aurę sacrum
- centralny plan kościoła oparty na formie trójkąta, który stanowi nawę główną otoczoną emporami nie opierającymi się na ścianach zewnętrznych [co dodaje efektu unoszenia się wiernych ponad strefą ołtarzową]
- trójkątna nawa główna jest przekryta wysokim trójspadowym dachem zwieńczonym świetlikiem
- szkoła podstawowa wraz z zespołem sportowym, Katowice - Giszowiec, projekt 1990-1993, realizacja 1993-2002
- lokalizacja
- Giszowiec był osiedlem robotniczym dla pracowników związanych z kopalnią Gische, zgodnym z ideą miasta-ogrodu Howarda. W latach 60 z powodu zapotrzebowania na mieszkania dla nowo otwartej kopalni wyburzono 1/3 starej zabudowy oryginalnego Giszowca i zastąpiono ją blokami z wielkiej płyty. W latach 90 zdecydowano się na wybudowanie nowej szkoły [bo oryginalna-stara szkoła Giszowca ucierpiała z powodu szkód górniczych, a ta z lat 60-tych nie była wystarczająca]
- konkurs na nową szkołę wygrała koncepcja Stanisława Niemczyka i Marka Kuszewskiego
- budynki nawiązują do oryginalnych zabudowań Giszowca i silnie kontrastują z wysokimi blokami z wielkiej płyty
- poszczególne pawilony mają odpowiadać skalą i charakterem istniejącej oryginalnej zabudowie osiedla
- kompleks zlokalizowany jest na działce, której zachodnia krawędź zabudowana jest domami mieszkalnymi, niemniej jednak zajmuje ona niemal cały obszar kwartału
- wewnątrz kompleksu znajduje się dziedziniec, a od południowej strony zlokalizowana jest strefa sportowa - sala gimnastyczna wraz z boiskami
- Kościół pw. Jezusa Chrystusa Odkupiciela w Czechowicach-Dziedzicach, Czechowice-Dziedzice, projekt 1995, realizacja 1995-1998
- lokalizacja, galeria
- projekt Stanisława Niemczyka, Anny Niemczyk-Wojteckiej i Roberta Wojteckiego
- podstawowym zabiegiem było stosowanie zróżnicowanych układów cegieł
- detale architektoniczne: nieregularne otwory, użycie elementów kamiennych, spalonych ceglanych odrzutów - wstawianie ich metodą intarsji w gładką ścianę - materiały te tworzą dekoracyjne i symboliczne rysunki
- ażurowy mur
- surowe, proste wnętrze - materiałami dominującymi drewno, cegła, beton
- Kościół z klasztorem dla zakonu Braci Mniejszych oo. Franciszkanów w Tychach, Parafia św. Franciszka z Asyżu i św. Klary w Tychach, Tychy, projekt 2000, realizacja od 2000
- lokalizacja
- od 11 lat w budowie
Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.
OdpowiedzUsuń