- nazywany "wirtuozem szkła i betonu" ze względu na materiały, jakie najczęściej są stosowane w jego realizacjach
- 1980 - ukończył Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej
- 1984 - ukończył podyplomowe studia planowania przestrzennego na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej
- 1982 - pracuje w Lublinie w Inwestprojekcie i w Instytucie Gospodarki Przestrzennej w Warszawie
- 1985 - otwiera własną praktykę zawodową Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o. - od tego czasu jest wielokrotnie nagradzany za swoje projekty
- 2010 - laureat nagrody SARP
CHARAKTERYSTYKA:
- prowadzi w Lublinie biuro Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o.
- najbardziej znany z realizacji obiektów użyteczności publicznej
- jego podejście do architektury wynika z warunków w jakich przyszło mu projektować - kontekstu - jak sam mówi: "nie miewa pomysłów", którym podporządkowuje projekt
- najważniejsze przy projektowaniu są uwarunkowania: funkcja, technologia, uwarunkowania kulturowe, krajobraz, historyczne otoczenie - nie jest architektem "ikonowym" i nie poszukuje łatwych do zauważenia,komercyjnych, wybijających się form
- "nie jest pieszczochem inwestorów"
- "architekt pozostaje wierny wartościom modernizmu - szczerości materiału, prostocie, podporządkowaniu architektury przyrodzie" - Jerzy S. Majewski, „Wirtuoz betonu i szkła dostał architektonicznego Oskara”, GW, 12 XI 2010
- jego projekty charakteryzuje:
- powściągliwe i syntetyczne użycie form
- przemyślany dobór materiałów
- dbałość o architektoniczny detal, harmonię kompozycji oraz jej poetycki wyraz
- poszanowanie dziedzictwa kulturowego oraz wartości krajobrazu
- "architektura zawsze była dla niego <próbą wyeliminowania wszystkiego poza przekazem prawdy wynikającej z prostej potrzeby budowania>"
- ważniejsze realizacje Stelmacha znajdują się w Warszawie, Żelazowej Woli, Nałęczowie i Lublinie
- http://www.sto.pl/114422_PL-StoJournal-Neu_Dateien_(114422).pdf
- http://www.biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/dlibra/doccontent?id=29831&dirids=7
- Centrum Chopinowskie w Warszawie, 2007-2010
- budynek użyteczności publicznej mieszczący biura i archiwa Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, salę konferencyjno-koncertową, kawiarnię i księgarnię
- forma budynku składa się wizualnie z "dwóch części":
-
- 3-kondygnacyjnego "przyziemia" wykonanego z betonu, będącego reminiscencją (wyburzonej pod nową inwestycję) kamienicy Anasińskiego - najstarszego w okolicy budynku
- wysokiego szklanego bloku wznoszącego się powyżej "ducha kamienicy Anasińskiego" kontynuującego wysokość zabudowy sąsiedniej kamienicy
- prosta forma kontynuująca zabudowę pierzei ul. Tamka. Kontynuacja uzyskana poprzez:
- zachowanie wysokości zabudowy sąsiedniej kamienicy
- stworzenie betonowego przyziemia
- zastosowanie typowych proporcji kamienicy
- powściągliwą i szlachetną formę, nie posługującą się prostymi chwytami komercyjnymi w celu nawiązania do funkcji obiektu
- rozwiązanie szklanej elewacji kontynuującej linie kompozycyjne znajdującej się w przyziemiu odtworzonej kamienicy
- rozwiązanie bryły budynku w taki sposób, że nie przytłacza ona pałacu Ostrogskich, ale podkreśla dodatkowo jego obecność poprzez odbicie
- stonowanie w użytych materiałach, rytmie elewacji i racjonalności rozwiązania formy obiektu
- artykuł (należy pobrać, żeby odczytać w dobrej jakości)
- lokalizacja
- zdjęcia
- Rozbudowa Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, 2008-2009
- rewaloryzacja parku w Żelazowej Woli wraz z obiektami obsługi turystów, administracji i zaplecza gospodarczego dla Muzeum Fryderyka Chopina
- oryginalnie park w Żelazowej Woli powstał w 30 latach XX wieku - zaprojektowany przez Franciszka Krzywdę-Polkowskiego. Zachowany został budynek oficyny, gdzie urodził się kompozytor, ale przekształcono go w mały dworek otoczony parkiem z elementami ogrodowymi wykonanymi z polnych kamieni, ceramiki, betonowych bloków i surowego drewna
- ideą rewaloryzacji parku była kontynuacja koncepcji Polkowskiego, przy jednoczesnym włączeniu w modernizowane założenie obsługi współczesnego ruchu turystycznego i zachowania elementów historycznych, co uzyskano dzięki:
-
- odrestaurowaniu starego budynku: osuszono ściany i wzmocniono fundamenty
- doprojektowaniu nowych pawilonów, które częściowo wtopiono w mur ogrodu i zlokalizowano możliwie najdalej od centralnego punktu założenia - odrestaurowywanego domu narodzin Chopina.
- zaprojektowane pawilony:
- pawilon wejściowy z kawiarnią i salą multimedialną
- budynek ochrony
- pawilon z salą wielofunkcyjną i restauracją
- budynek gospodarczy
- oranżeria
- budynek administracyjny
- amfiteatr
- jednolity sposób kształtowania budynków, dostosowany do zastanego wzorca: jedna ściana pełni funkcję muru parkowego, natomiast druga zostaje otwarta całkowicie w kierunku parku
- użytym materiałom (nawiązującym do oryginalnie użytych przez Polkowskiego):
- łamany, kolorowy, polny granit
- klejone drewno jedlicy, pokrywające się szybko naturalną patyną
- artykuł (należy pobrać, żeby odczytać w dobrej jakości)
- lokalizacja
- zdjęcia
- Budynek administracyjny kancelarii Sejmu RP w Warszawie, 2008-2010
- budynek użyteczności publicznej, pełniący funkcję służebną wobec Sejmu i Senatu, znajdujący się w parku im. Rydza-Śmigłego
- ze względu na wymogi konserwatorskie, ponad ziemią znajduje się tylko niewielki recepcyjny pawilon, natomiast pozostałe 7/8 kubatury obiektu zostało wepchniętych pod ziemię
- naziemny pawilon to forma szklanej kostki, której rytmikę i podziały wyznaczają stalowe wertykalne
użyte materiały: szkło, beton, stal - doświetlenie zapewniono dzięki wgłębionemu patio
- artykuł (należy pobrać, żeby odczytać w dobrej jakości)
- lokalizacja
- zdjęcia
- zdjęcia
- Zana House, 2006-2008
- budynek biurowy w Lublinie
- kompletne odcięcie się od otoczenia poprzez zaproponowaną formę obiektu (nie ma nic wartościowego, do czego warto byłoby się odnieść)
- odwrócenie proporcji wielkości perforacji do ściany zewnętrznej - wąskie okna, szerokie partie ściany
- pionowy rytm
- odwołania do willi Rotonda - centralna forma + organizacja wnętrza
- artykuł
- lokalizacja
- zdjęcia
- widok z góry
- Hydroterapia ATRIUM w Nałęczowie, 2006-2008
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz