środa, 1 grudnia 2010

BOLESŁAW STELMACH

  • nazywany "wirtuozem szkła i betonu" ze względu na materiały, jakie najczęściej są stosowane w jego realizacjach
  • 1980 - ukończył Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej
  • 1984 - ukończył podyplomowe studia planowania przestrzennego na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej
  • 1982 - pracuje w Lublinie w Inwestprojekcie i w Instytucie Gospodarki Przestrzennej w Warszawie
  • 1985 - otwiera własną praktykę zawodową Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o. - od tego czasu jest wielokrotnie nagradzany za swoje projekty
  • 2010 - laureat nagrody SARP 

CHARAKTERYSTYKA:
  • prowadzi w Lublinie biuro  Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o.
  • najbardziej znany z realizacji obiektów użyteczności publicznej
  • jego podejście do architektury wynika z warunków w jakich przyszło mu projektować - kontekstu - jak sam mówi: "nie miewa pomysłów", którym podporządkowuje projekt
  • najważniejsze przy projektowaniu są uwarunkowania: funkcja, technologia, uwarunkowania kulturowe, krajobraz, historyczne otoczenie - nie jest architektem "ikonowym" i nie poszukuje łatwych do zauważenia,komercyjnych, wybijających się form
  • "nie jest pieszczochem inwestorów"
  • "architekt pozostaje wierny wartościom modernizmu - szczerości materiału, prostocie, podporządkowaniu architektury przyrodzie" -  Jerzy S. Majewski, „Wirtuoz betonu i szkła dostał architektonicznego Oskara”, GW, 12 XI 2010
  • jego projekty charakteryzuje:
    • powściągliwe i syntetyczne użycie form
    • przemyślany dobór materiałów
    • dbałość o architektoniczny detal, harmonię kompozycji oraz jej poetycki wyraz
    • poszanowanie dziedzictwa kulturowego oraz wartości krajobrazu 
    • "architektura zawsze była dla niego <próbą wyeliminowania wszystkiego poza przekazem prawdy wynikającej z prostej potrzeby budowania>"
  • ważniejsze realizacje Stelmacha znajdują się w Warszawie, Żelazowej Woli, Nałęczowie i Lublinie
  • http://www.sto.pl/114422_PL-StoJournal-Neu_Dateien_(114422).pdf
  • http://www.biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/dlibra/doccontent?id=29831&dirids=7
PRACE:
  • Centrum Chopinowskie w Warszawie, 2007-2010
    • budynek użyteczności publicznej mieszczący biura i archiwa Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, salę konferencyjno-koncertową, kawiarnię i księgarnię 
    • forma budynku składa się wizualnie z "dwóch części":
    •  
      • 3-kondygnacyjnego "przyziemia" wykonanego z betonu, będącego reminiscencją (wyburzonej pod nową inwestycję) kamienicy Anasińskiego - najstarszego w okolicy budynku
      • wysokiego szklanego bloku wznoszącego się powyżej "ducha kamienicy Anasińskiego" kontynuującego wysokość zabudowy sąsiedniej kamienicy 
    • prosta forma kontynuująca zabudowę pierzei ul. Tamka. Kontynuacja uzyskana poprzez:
      • zachowanie wysokości zabudowy sąsiedniej kamienicy
      • stworzenie betonowego przyziemia 
      • zastosowanie typowych proporcji kamienicy
      • powściągliwą i szlachetną formę, nie posługującą się prostymi chwytami komercyjnymi w celu nawiązania do funkcji obiektu
      • rozwiązanie szklanej elewacji kontynuującej linie kompozycyjne znajdującej się w przyziemiu odtworzonej kamienicy
      • rozwiązanie bryły budynku w taki sposób, że nie przytłacza ona pałacu Ostrogskich, ale podkreśla dodatkowo jego obecność poprzez odbicie 
      • stonowanie w użytych materiałach, rytmie elewacji i racjonalności rozwiązania formy obiektu
    • artykuł (należy pobrać, żeby odczytać w dobrej jakości)
    • lokalizacja
    • zdjęcia
  • Rozbudowa Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, 2008-2009
    • rewaloryzacja parku w Żelazowej Woli wraz z obiektami obsługi turystów, administracji i zaplecza gospodarczego dla Muzeum Fryderyka Chopina
    • oryginalnie park w Żelazowej Woli powstał w 30 latach XX wieku - zaprojektowany przez Franciszka Krzywdę-Polkowskiego. Zachowany został budynek oficyny, gdzie urodził się kompozytor, ale przekształcono go w mały dworek otoczony parkiem z elementami ogrodowymi wykonanymi z polnych kamieni, ceramiki, betonowych bloków i surowego drewna
    • ideą rewaloryzacji parku była kontynuacja koncepcji Polkowskiego, przy jednoczesnym włączeniu w modernizowane założenie obsługi współczesnego ruchu turystycznego i zachowania elementów historycznych, co uzyskano dzięki:
    •  
      • odrestaurowaniu starego budynku: osuszono ściany i wzmocniono fundamenty
      • doprojektowaniu nowych pawilonów, które częściowo wtopiono w mur ogrodu i zlokalizowano możliwie najdalej od centralnego punktu założenia - odrestaurowywanego domu narodzin Chopina. 
      • zaprojektowane pawilony: 
        • pawilon wejściowy z kawiarnią i salą multimedialną
        • budynek ochrony
        • pawilon z salą wielofunkcyjną i restauracją
        • budynek gospodarczy
        • oranżeria
        • budynek administracyjny
        • amfiteatr
      • jednolity sposób kształtowania budynków, dostosowany do zastanego wzorca: jedna ściana pełni funkcję muru parkowego, natomiast druga zostaje otwarta całkowicie w kierunku parku
      • użytym materiałom (nawiązującym do oryginalnie użytych przez Polkowskiego): 
        • łamany, kolorowy, polny granit 
        • klejone drewno jedlicy, pokrywające się szybko naturalną patyną

    • artykuł  (należy pobrać, żeby odczytać w dobrej jakości)
    • lokalizacja
    • zdjęcia
  • Budynek administracyjny kancelarii Sejmu RP w Warszawie, 2008-2010
    • budynek użyteczności publicznej, pełniący funkcję służebną wobec Sejmu i Senatu, znajdujący się w parku im. Rydza-Śmigłego
    • ze względu na wymogi konserwatorskie, ponad ziemią znajduje się tylko niewielki recepcyjny pawilon, natomiast pozostałe 7/8 kubatury obiektu zostało wepchniętych pod ziemię
    • naziemny pawilon to forma szklanej kostki, której rytmikę i podziały wyznaczają stalowe wertykalne użyte materiały: szkło, beton, stal
    • doświetlenie zapewniono dzięki wgłębionemu patio
    • artykuł (należy pobrać, żeby odczytać w dobrej jakości)
    • lokalizacja
    • zdjęcia
    • zdjęcia
  • Zana House, 2006-2008
    • budynek biurowy w Lublinie
    • kompletne odcięcie się od otoczenia poprzez zaproponowaną formę obiektu (nie ma nic wartościowego, do czego warto byłoby się odnieść)
    • odwrócenie proporcji wielkości perforacji do ściany zewnętrznej - wąskie okna, szerokie partie ściany
    • pionowy rytm
    • odwołania do willi Rotonda - centralna forma + organizacja wnętrza
    • artykuł
    • lokalizacja
    • zdjęcia
    • widok z góry

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz