poniedziałek, 2 kwietnia 2012

RAR-4 62.ARCHITEKTURA RENESANSU WE FRANCJI - TŁO HISTORYCZNE, ETAPY ROZWOJU, GŁÓWNE TYPY BUDOWLI, CHARAKTERYSTYKA FORMALNA (UKŁADY PRZESTRZENNE, KOMPOZYCJA, DETAL), NAJWAŻNIEJSZE PRZYKŁADY

TŁO HISTORYCZNE:
  • wojna stuletnia pomiędzy Francja a Anglią kończy się w 1453 - Francja zostaje przeto daleko w tyle z rozwojem gospodarczym i kulturowym w stosunku do np. Włoch, gdzie panuje już pełnia renesansu, a we Francji ciągle "średniowiecze"
  • sprowadza się włoskich architektów, żeby początkowo przebudowywali wnętrza średniowiecznych pałaców dworskich, zdecydowanie później, gdy już Włochy wchodzą w barok zaczynają się we Francji realizacje renesansowe
  • renesans pojawia się na "dworze" dostojników państwowych, a nie "pod strzechami"

ETAPY ROZWOJU:
  • we Francji nazwy stylów łączy się z imionami panujących władców, ale najistotniejsze jest że w dobie rozkwitu renesansu francuskiego panował Franciszek II i Henryk II i to za ich czasów powstało najwięcej zamków
  • wczesna faza - początek XVI w <1535
  • rozkwit renesansu - 1535-1574 [1540-1580 - fasa schyłkowa renesansu we Włoszech]
  • okres schyłkowy  - < 1610 [we Włoszech mamy już barok] 

GŁÓWNE TYPY BUDOWLI:
  • architektura dworska, czyli pałace, domy bogatych mieszczan
  • renesans francuski pozostawił po sobie szereg zamków nad Loarą
  • w przeciwieństwie do Włoch nie spotykamy tu wiele renesansowych kościołów


OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA:
  • Wznoszono przede wszystkim budowle świeckie - zamki doliny Loary (zaczęto je wznosić w średniowieczu jako twierdze obronne, ale w okresie renesansu je przebudowywano, stąd noszą one znamiona tych dwóch epok)
    • Tylko trzy zamki znad Loary powstały od nowa, reszta z przebudów - CHAMBORD, BLOIS, AMBOISE, CHENONCEAU
    • w pewnym momencie zamki nad Loarą były miejsce sprawowania władzy, ale król Franciszek I przeniósł go spowrotem do Paryża
  • Pierwszy zachwyt renesansem włoskim – przebudowa zamku w Fontainebleau - pierwsza szkoła renesansu francuskiego
    • Franciszek I siłą napędowa przebudowy zamku
    • zamek jest pierwszym przebudowanym w duchu włoskiego renesansu 
    • do współtworzenia projektu zostali zaproszeni Sebastiano Serlio, Leonardo da Vinci, Roso Fiorentino 
    • działania podjęte przy przebudowie i ich efekty nazwane zostały szkołą fontainebleau
  • ze względu na różniące się od włoskich warunki klimatyczne Francji dostosowano rozwiązania renesansu włoskiego do potrzeb innej lokalizacji poprzez:
    • zachowanie stromych dachów - przestrzeń pod dachem wykorzystywano jako przestrzeń mieszkalną
  • Duże rozmiary założeń budowlanych - pałace, rezydencje królewskie
  • Bardzo silnie rozczłonkowana bryła (narożne wieże i ryzality)
  • Dekoracja francuska – reliefowo-płaska ale bardziej bogata niż włoska
  • Często stosowana dwubarwność fasad - kamień + cegła
  • Dekoracyjność (rozbudowany detal architektoniczny) – kartusze, maski, popiersia, girlandy – odmiana rzymsko–doryckiego porządku
  • Charakterystyczne było stosowanie łuków półpełnych (koszowych) - po raz pierwszy zastsoowano na zamku w Blois
  • Ściana taflowa kratowo-szklana
  • Inne traktowanie gzymsów koronujących

OKRESY:
  • I . 1514-40 – pierwszy renesans francuski – panowanie Franciszka I – gotycko-renesansowa
  • II . Henryk II i Franciszek II – 1540 do 1580 - renesans z odrobiną gotyku – dojrzały
  • III. Manieryzm – schyłek XVI wieku do 1616 – Henryk IV (Walezy)
GŁÓWNI TWÓRCY I ICH DZIEŁA:
    • Jean Goujon 
      • renesansowy rzeźbiarz i architekt
      • współpracował z Lescot`em przy zachodnim skrzydle Luwru
      • jego rzeźby mają charakter manierystyczny: wydłużone postacie, zmysłowe, płynne formy
    • Pierre Lescot
      • Przebudowa Luwru
        • przebudowa starego pałacu w formę dzisiaj nam znaną
        • kwadratowy dziedziniec otoczony z trzech stron skrzydłami budynku - prawdopodobnie i 4 bok miał być zabudowany arkadami - narodziny typowego francuskiego założenia pałacowego
        • fasada głównej bryły budynku była zwrócona w kierunku miasta
        • pojawiające się w skrzydle budynku wyższe, ozdobne fragmenty budynku są reminiscencją średniowiecznych wież
        • Lescot przez całe swoje życie pracował przy przebudowie Luwru, ale udało się ukończyć tylko południowo-zachodnie skrzydło, które nazywane jest skrzydłem Lescot`a
        • budynek o dwóch pełnych kondygnacjach i poddaszem schowanym pdo spadzistym dachem
    • Philibert de l`Orme
      • zamek w Saint-Maur
      • grobowiec w Saint-Denis
      • zamek w Anet
        • zamek wybudowany dla Diany de Poitiers, metresy króla Henryka II
      • pałac Tuilerie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz