- wojna stuletnia pomiędzy Francja a Anglią kończy się w 1453 - Francja zostaje przeto daleko w tyle z rozwojem gospodarczym i kulturowym w stosunku do np. Włoch, gdzie panuje już pełnia renesansu, a we Francji ciągle "średniowiecze"
- sprowadza się włoskich architektów, żeby początkowo przebudowywali wnętrza średniowiecznych pałaców dworskich, zdecydowanie później, gdy już Włochy wchodzą w barok zaczynają się we Francji realizacje renesansowe
- renesans pojawia się na "dworze" dostojników państwowych, a nie "pod strzechami"
ETAPY ROZWOJU:
- we Francji nazwy stylów łączy się z imionami panujących władców, ale najistotniejsze jest że w dobie rozkwitu renesansu francuskiego panował Franciszek II i Henryk II i to za ich czasów powstało najwięcej zamków
- wczesna faza - początek XVI w <1535
- rozkwit renesansu - 1535-1574 [1540-1580 - fasa schyłkowa renesansu we Włoszech]
- okres schyłkowy - < 1610 [we Włoszech mamy już barok]
GŁÓWNE TYPY BUDOWLI:
- architektura dworska, czyli pałace, domy bogatych mieszczan
- renesans francuski pozostawił po sobie szereg zamków nad Loarą
- w przeciwieństwie do Włoch nie spotykamy tu wiele renesansowych kościołów
- Wznoszono przede wszystkim budowle świeckie - zamki doliny Loary (zaczęto je wznosić w średniowieczu jako twierdze obronne, ale w okresie renesansu je przebudowywano, stąd noszą one znamiona tych dwóch epok)
- Tylko trzy zamki znad Loary powstały od nowa, reszta z przebudów - CHAMBORD, BLOIS, AMBOISE, CHENONCEAU
- w pewnym momencie zamki nad Loarą były miejsce sprawowania władzy, ale król Franciszek I przeniósł go spowrotem do Paryża
- Pierwszy zachwyt renesansem włoskim – przebudowa zamku w Fontainebleau - pierwsza szkoła renesansu francuskiego
- Franciszek I siłą napędowa przebudowy zamku
- zamek jest pierwszym przebudowanym w duchu włoskiego renesansu
- do współtworzenia projektu zostali zaproszeni Sebastiano Serlio, Leonardo da Vinci, Roso Fiorentino
- działania podjęte przy przebudowie i ich efekty nazwane zostały szkołą fontainebleau
- ze względu na różniące się od włoskich warunki klimatyczne Francji dostosowano rozwiązania renesansu włoskiego do potrzeb innej lokalizacji poprzez:
- zachowanie stromych dachów - przestrzeń pod dachem wykorzystywano jako przestrzeń mieszkalną
- Duże rozmiary założeń budowlanych - pałace, rezydencje królewskie
- Bardzo silnie rozczłonkowana bryła (narożne wieże i ryzality)
- Dekoracja francuska – reliefowo-płaska ale bardziej bogata niż włoska
- Często stosowana dwubarwność fasad - kamień + cegła
- Dekoracyjność (rozbudowany detal architektoniczny) – kartusze, maski, popiersia, girlandy – odmiana rzymsko–doryckiego porządku
- Charakterystyczne było stosowanie łuków półpełnych (koszowych) - po raz pierwszy zastsoowano na zamku w Blois
- Ściana taflowa kratowo-szklana
- Inne traktowanie gzymsów koronujących
OKRESY:
- I . 1514-40 – pierwszy renesans francuski – panowanie Franciszka I – gotycko-renesansowa
- II . Henryk II i Franciszek II – 1540 do 1580 - renesans z odrobiną gotyku – dojrzały
- III. Manieryzm – schyłek XVI wieku do 1616 – Henryk IV (Walezy)
- Jean Goujon
- renesansowy rzeźbiarz i architekt
- współpracował z Lescot`em przy zachodnim skrzydle Luwru
- jego rzeźby mają charakter manierystyczny: wydłużone postacie, zmysłowe, płynne formy
- Pierre Lescot
- Przebudowa Luwru
- przebudowa starego pałacu w formę dzisiaj nam znaną
- kwadratowy dziedziniec otoczony z trzech stron skrzydłami budynku - prawdopodobnie i 4 bok miał być zabudowany arkadami - narodziny typowego francuskiego założenia pałacowego
- fasada głównej bryły budynku była zwrócona w kierunku miasta
- pojawiające się w skrzydle budynku wyższe, ozdobne fragmenty budynku są reminiscencją średniowiecznych wież
- Lescot przez całe swoje życie pracował przy przebudowie Luwru, ale udało się ukończyć tylko południowo-zachodnie skrzydło, które nazywane jest skrzydłem Lescot`a
- budynek o dwóch pełnych kondygnacjach i poddaszem schowanym pdo spadzistym dachem
- Philibert de l`Orme
- zamek w Saint-Maur
- grobowiec w Saint-Denis
- zamek w Anet
- zamek wybudowany dla Diany de Poitiers, metresy króla Henryka II
- pałac Tuilerie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz