- pod koniec XIX wieku architekci burzą się przeciwko stosowaniu kostiumu stylowego - powstaje grupa artystów wiedeńskich odcinająca się od wszystkich wpływów historycznych o nazwie SECESSIO [co znaczy: odstępstwo]
- funkcjonują różne nazwy secesji, zależne od kraju: Wiecdeń - styl wiedeński, secesja, Niemcy - Jugenstil, Polska - Młoda polska, Francja - Art Nouveau
- grunt pod secesję przygotowały wcześniejsze prądy: prerafaelici, Arts and Crafts Movement John`a Ruskin`a, rozwój technologiczny: m.in. wynalezienie żelbetu
- Głównymi ośrodkami rozwoju są: Bruksela i Wiedeń
GŁÓWNE OŚRODKI ROZWOJU:
- AUSTRIA
- ośrodkiem rozwoju Wiedeń
- to właśnie tutaj powstaje impuls do oderwania się od historycznych stylów i zerwania z maską kostiumową architektury
- Otto Wagner - wiedeński profesor architektury wprowadza nowy kierunek w kilku kamienicach i własnej willi
- BELGIA
- ośrodkiem rozwoju Bruksela
- pierwszym ośrodkiem typowej secesji [dlatego, że w ówczesnych czasach bardzo chętnie przyjmowała artystów którzy byli "zbyt nowocześni" w innych państwach, więc można było realizować nowe pomysły]
- edukacja w ramach oderwania się od historycznych stylów, prowadzona jest za pośrednictwem czasopisma L`Art Moderne, prowadzonego przez Octave Mausa i Edmonda Picarda
- HISZPANIA
- ośrodkiem rozwoju Barcelona
- zerwanie z kostiumem historycznym - używaniem historycznych stylów w nowo projektowanych budynkach
- stalowa konstrukcja pozwalała na kształtowanie swobodnie elewacji budynku, ale mentalność akademicka nie pozwalała na uwolnienie się z okowów historyzmu - secesja forma opozycji do akademizmu
- projektowanie totalne - do architektury po meble, wystrój wnętrz
- AUSTRIA
- geometryzacja, linie proste
- wyważone proporcje
- elewacje gładki, bez pilastrów, lizen, obramień okiennych
- redukcja ornamentu: dekoracje pojawiają się tylko w ważnych, akcentowanych miejscach np. narożniki
- ozdoby w formie ornamentu barwnego z płytek ceramicznych
- silnie wyładowane, gładkie gzymsy
- austriackiej secesji bliżej do modernizmu aniżeli do wybujałych form kojarzony z secesją
- BELGIA / HISZPANIA
- malownicze wcielenie secesji
- zajmowanie się zarówno wnętrzem jak i zewnętrzem budynków z olbrzymim pietyzmem
- bogaty ornament w postaci wijącej się krętej linii, jednak brak jakichkolwiek odniesień do stylów historycznych
- miękkie, powłóczyste kształty, jednolite płaszczyzny kolorów zamknięte ozdobnym konturem [wpływ grafiki japońskiej]
- atektoniczność [ornament zaprzecza konstrukcji a nie ją podkreśla]
- stosowanie ornamentów zaczerpniętych ze świata roślin
- motywy wertykalne, strzeliste, akcent położony na elementy pionowe
- asymetria
- AUSTRIA
- Otto Wagner - Gmach Pocztowej Kasy Oszczędności, żelbetowo-szklana hala główna
- Joseph Maria Olbrich - Pawilon secesji, wyważone proporcje, geometryczne bryły, stylizowany ornament roślinny tylko na portalu i narożnikach
- BELGIA
- Victor Horta - Maison Tassel czyli budynek przy Rue de Turin 12, 1892, budynek ten wyznacza nowy sposób projektowania obiektów mieszkalnych - jako podporządkowanych potrzebom człowieka, budynek jest kamienicą w pierzei, więc ma określone wymiary - jest bardzo długi, przy szerokości zaledwie 7 m, w typowym belgijskim domu można było zobaczyć go na przestrzał, ale Horta różnicuje poziomy podłogi i zamyka tym samym widoki. Wprowadza dodatkowe doświetlenie w postaci świetlików. Pomieszczenia otrzymują różne kształty, wzajemnie się przenikają - elastyczny rzut, dostosowany do potrzeb właściciela, charakterystyczna klatka schodowa dekorowana ornamentem z dynamicznej, wijącej się linii, rozchodzącej się na podłogę, schody, ściany, kolumny; pokazanie stalowej konstrukcji
- Victor Horta - Maison du Peuple, zakrzywiona fasada ze szkła i żelaza, nowoczesne myślenie o przestrzeni
- Henry van de Velde - głównie wnętrza
- HISZPANIA
- Antonio Gaudi - Casa Batllo i Casa Mila
- Antonio Gaudi - Sagrada familia
- Antonio Gaudi - Park Guell
- FRANCJA
- Hector Guimard - wejście do stacji paryskiego metra, wykonane z żelaza, oparte na bujnych płynnych liniach
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz