- HOLANDIA
- po I wojnie światowej państwa, których wojna nie dotyczyła bezpośrednio, kwitną, np. Holandia, która dostarczała Niemcom żywności w trakcie wojny. Budownictwo może się rozwijać, powstają dwa ruchy - szkoła amsterdamska [czyli holenderski ekspresjonizm] i de Stijl [którego ośrodkiem jest Rotterdam - szkoła rotterdamska]
- ekspresjonizm w Holandii = szkoła amsterdamska
- przeważająca część obiektów powstałych w ramach szkoły amsterdamskiej to budowle rezydencjonalne, bloki mieszkaniowe, które odznaczają się eklektyzmem i bogatą plastycznością
- równolegle do ekspresjonizmu w Holandii rozwija się także de Stijl
- miesięcznik Wendingen, którego głównym naczelnym jest H. Wijdeveld, jest istotną publikacją dla holenderskiego ekspresjonizmu, pomimo iż zajmuje się nie tylko architekturą, ale także sztuką i designem
- NIEMCY
- wojna pozwala odciąć się od złogów przeszłości, dla architektów takich jak np. Mendelsohn
- Mendelsohn znajduje się po środku modernizmu i ekspresjonizmu - uznaje zarówno wagę funkcji jak i dynamiki, ekspresji [próbuje łączyć szkolę amsterdamską z rotterdamską]
ZAŁOŻENIA IDEOWE:
- wpływ na ekspresjonizm ma Art Nouveau, prace Berlagego, Wrighta
- swobodne wyrażanie emocji, uwzględnienie wizji i przeżyć
- stosowanie pospolitych materiałów jak: cegła, kafle, drewno
- podejście emocjonalne
- istotne "fizyczne" kształtowanie budynku, plastyczność formy
- środkiem wyrazu jest detal, często o charakterze przedstawiającym
- powierzchowność, fasadowość
- silne podkreślanie kierunku pionowego lub poziomego
- tworzenie dynamicznych form w celu uzyskania wrażenia strzelistości, siły
- indywidualizm i bogate opracowanie detalu
- HOLANDIA
- Michel de Klerk - Hillehuis - posługuje się jeszcze eklektycznym słownikiem, ale już w nowoczesny sposób
- Michel de Klerk - domy mieszkalne w Spaarndam, których przestrzenie wewnętrzne i zewnętrzne, budynki główne i pomocnicze, tereny publiczne i prywatne są powiązane wzajemnie i zintegrowane z wyrafinowaniem i wyczuciem
- Michel de Klerk - Het Schip
- Piet Kramer - głównie amsterdamskie mosty
- Johan van der Mey - Dom Floty - Scheepvaarthuis
- NIEMCY
- Erich Mendelsohn - Einsteinarium: budynek wygląda jakby ukształtowano je z miękkiego, plastycznego materiału; plan symetryczny i oparty na systemie osi głównych i podrzędnych, wnętrze akademickie a zewnętrze plastyczne
- Erich Mendelsohn - Fabryka kapeluszy Luckenwalde
- Hans Poelzig - wieże ciśnień np. w Poznaniu, Hamburgu: szkielety stalowe wypełniane cegłą
- Hans Poelzig - przebudowa berlińskiego Schauspielhaus
- Fritz Hoger - Chilehaus w Hamburgu, miał pomieścić biura różnych towarzystw morskich handlowych związanych z Chile - stąd postać dziobu statku, na narożniku, co dodatkowo podkreśla jego dynamizm, struktura z żelbetu pokryta cegłami, strzelistość
- Rudolf Steiner - Goetheanarium + drugie Goetheanarium [bo pierwsze spłonęło]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz