- grecka demokracja pozwalała na poczucie własnej wartości i godności, co prowadzi do wysokiej świadomości politycznej, kulturowej, co z kolei przyczyna się do rozwoju i rozkwitu kultury
- dobrze funkcjonujące społeczeństwo, którego podstawowe potrzeby zostają zapewnione, chce i może interesować się i uczestniczyć w rozwoju kulturalnym
- śledzi się przemowy polityków, bierze udział w filozoficznych dysputach, obrzędach religijnych, uczęszcza na przedstawienia teatralne, czy ogląda się dzieła artystów - te wszystkie czynności wymagają odpowiednich przestrzeni - budynków użyteczności publicznej
- życie kulturalne dla Greków jest bardzo ważne, o czym świadczy chociażby sam fakt zaprzestania walk na czas igrzysk olimpijskich
PRZYKŁADY ARCHITEKTURY UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ:
- BAZYLIKA
- budynek o funkcji sądu, sali zebrań, znajdujący się z reguły na głównym placu miasta - agorze
- założony w formie prostokąta, trójnawowy, o nawie głównej wyższej niż nawa boczna, co pozwala na doświetlenie wnętrza, dodatkowo pojawiać się mogą absydy, które przeznaczone są dla "sędziów" rozstrzygających spory
- forma bazyliki została wykorzystana przez Rzymian, ale także w późniejszych latach przez chrześcijaństwo
- ZABUDOWANIA AGORY
- agora jest głównym placem w mieście, gdzie spotyka się wielu ludzi w rożnych celach - tam toczy się życie polityczne, religijne i kulturalne greckich polis
- do zabudowań agory należy: stoa - portyk kolumnowy, który chroni przed deszczem lub słońcem, bazylika - miejsce sądów, zebrań, świątynie, ołtarze i pomniki
- TEATR
- dla greków bardzo ważnym elementem życia są spektakle teatralne, które wywodzą się z Dionizji i kultu boga Dionizosa
- początkowo ustawiano ławki dookoła sceny, ale z biegiem czasu zaczęto budować na zboczach kamienne stopnie widowni
- wykorzystywano naturalne zbocza gór, by na nich zaaranżować widownię, skupioną dookoła centralnej sceny, zamkniętej z tyłu orchestrą i szatniami
- GIMNAZJON
- grecy na równi cenili rozwój umysłu z rozwojem tężyzny fizycznej, przez co istotnym elementem były miejsca w których można było rozbudowywać swoje mięśnie - jak np. w gimnazjonach
- znajdował się tam kompleks bieżni, boisk, portyków, bieżnie, boiska, sale do zapasów - palestra, łazienki, sale z workami piasku do ćwiczeń, ale również nisze z ławkami, gdzie można było posłuchać wykładów, porozmawiać
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz