niedziela, 11 kwietnia 2010

MECENAT KRÓLEWSKI WAZÓW - WCZESNY BAROK

  • Mecenat Wazów od 1587 roku
  • Zygmunt II Waza sprowadza w 1595 włoskich artystów do odbudowy Zamku Królewskiego na Wawelu
    • Główny artysta: GIOVANNI BATTISTA TREVANO (kierownictwo odbudowy Wawelu) Ambroży Meazzi, Łukasz Retino, Jan Baptysta Falconi, Tomasz Dolabella
  • Pomimo, że jeszcze w 1600 działał na terenie małopolski manierystyczny krąg artystyczny Santi Gucciego to tworzący się nowy mecenat - Lubomirscy, Ossolińscy, Wiśniowiccypodążali już w kierunku baroku przebudowując swoje pałace na włoski typ "palazzo in forteca"
  • W Chęcinach odkryto złoża marmuru kawowego, który był powszechnie używany w baroku
WNĘTRZA ZAMKU KRÓLEWSKIEGO NA WAWELU:
  • Barokowa przebudowa TREVANO
  • Kominek w Sali "pod ptakami", portale w komnatach wykonane z kawowego marmuru 
  • Sale wyposażono w meble i sprzęty barokowe, a ściany ich pokryto skórami - kurdybanami
  • Zaprojektowana przez Trevano klatka schodowa w zamku królewskim - Schody senatorskie
  • GIOVANNI TREVANO:
    • SALA POD PTAKAMI
      • Kominek z kawowego marmuru o solidnej, tektonicznej i klarownej kompozycji architektonicznej
      • Belkowanie podparte kolumnami z kartuszem herbowym z Orłem Korony Polskiej
      • Jako nadstawa do kominka kolejny kartusz z herbem Wazów
      • Kompozycja typowo dośrodkowa, odwrotna do manierystycznych tendencji odśrodkowych



  • W 1609 Zygmunt III Waza przenosi stolicę do Warszawy i tam też zaczyna tworzyć Trevano
  • Rozbudowa w 1600-1604, kontynuuje Matteo Castelli 1613-1619
  • Niemal całkowicie zniszczony w 1944, ale po II wojnie światowej odbudowany


  • Matteo Castelli 
  • Rezydencja letnia
  • Plan kwadratu z wewnętrznym dziedzińcem i czterema narożnymi wieżyczkami 
  • Dwukondygnacyjny przekryty wysokim dachem
  • Od frontu bryła zaakcentowana ryzalitem z trójprzęsłowym podcieniem wejściowym
  • Tomaso Poncino
  • Prawdopodobnie wg projektu Trevano 
  • Zbliżony do formy Zamku Ujazdowskiego
  
  • Krzysztof Ossoliński 
  • 1627-1644
  • Typ palazzo in forteza
  • Wpisanie pałacu w regularny pięcioboczy narys fortyfikacji bastionowych 
  • Wawrzyniec Senes
    • Okien ile dni w roku, wielk #151016; line-height: 15.35pt;">ch sal ile miesięcy i baszt ile pór roku, dekoracja zewnętrzna to znaki zodiaku
    • Nad jedną z sal miało się znajdować szklane akwarium
    • W 1655 - "potop" szwedzki - spalono i zrabowano doszczętnie pałac
    • Pięcioboczny narys bastionowy - powszechnie stosowany we wczesnym baroku w rezydencjach magnackich (podobno dobry w obronie):
  • Ufundowana przez Władysława IV 1643-1644 na Placu Zamkowym w Warszawie
  • Projekt nadwornego architekta - Konstantego Tencalli 
  • Odlew z brązu figury króla
  • Ukoronowany, w archaicznej zbroi, bogato dekorowany płaszcz, w ręce krzyż i szabla- zwycięstwo kontrreformacji
  • Pierwotnie trzon z czerwonego marmuru na cokole z czarnego marmuru
  • Kolumny zastrzeżone onegdaj dla postaci boskich, świętych i męczenników - symbol krzewienia katolicyzmu w XVII wiecznej Polsce
  • Obiekty monumentalne, skromnie zdobionepodkreślające majestat i dostojeństwo

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz