- wpływ na renesans na Śląsku ma:
- renesans krakowski
- renesans niemiecki
- renesans niderlandzki
- później doszły wpływy włoskie dzięki komaskom - mistrzom sztuki budowlanej znad jeziora Como, którzy przybyli na Śląsk około 1520 roku. Komaskowie na przestrzeni wieków emigrowali do innych krajów europejskich łącząc swoje mistrzostwo ze stylami i warunkami lokalnymi. Na grunt Śląska przynieśli styl renesansu włoskiego w odmianie wenecko-lombardzkiej
- ok 1560 na tereny śląskie docierają niderlandzcy artyści uciekający przed kontrreformacją i przynoszą ze sobą swoje tendencje
CHARAKTERYSTYCZNE ZABIEGI KOMASKÓW:
ZAMEK PIASTÓW ŚLĄSKICH W BRZEGU:- powtarzają się wzornikowe ornamenty groteskowe, akantowe
- ornamentyka bardzo płaska i atektoniczna
- nieumiejętne początkowo składanie poszczególnych elementów w spójną całość
- 1540-1547 - książę brzeski sprowadza rodziny komasków w celu dokończenia przebudowy zamku w stylu renesansowym
- rodziny komasków: Parrów z Bissone i Niuronów z Lugano
- prace na zamku w Brzesku zapewniają sławę komaskom na terenie całej Europy
- podział prac:
- Jakub Paar - prace budowlane
- Franciszek Paar - dziedziniec zamkowy i dekoracje rzeźbiarskie
- Bernard Niuron - fortyfikacje
- inspiracją dla przebudowy był krakowski Wawel
- prace budowlane prowadzono szybko. W latach 1541-1544 wzniesiono skrzydło południowe, 1544-1547 skrzydło wschodnie, a skrzydło północne powstaje dopiero po umocnieniu grząskiego terenu - wbiciu kilkuset dębowych pali i osadzeniu ich na twardym podłożu
- wszystkie te zmiany wykształtowały zamknięty 4-skrzydłowy kompleks, otaczający wewnętrzny dziedziniec ozdobiony kolumnowymi krużgankami - podobnie jak na Wawelu
- rzut jest nieregularny, a w zachodnio-południowym narożniku zlokalizowana została katedra
- powstał tez budynek bramny z wykutymi w piaskowcu popiersiami 24 Piastów, przodków Jerzego II - właściciela zamku. Ponad łukami bramnymi, na gzymsie pierwszego piętra, widnieją naturalnej wielkości posągi księcia Jerzego II i jego żony Barbary, córki Joachima II, elektora brandenburskiego. Wnętrza budynku zdobią freski, wśród nich jest drzewo genealogiczne rodziny książęcej, dla której wzniesiono brzeską rezydencję. Ornamentyka jest jeszcze bardzo atektonczna
- inaczej nazywany "śląskim Wawelem"
- od strony Odry rezydencję otaczał rozległy, renesansowy ogród, pierwsze takie założenie na Śląsku
- elewacja z budynkiem bramnym
- rzut
- widok
- widok od strony ogrodu
- zdjęcia wnętrza, detali
- zdjęcia wnętrza, detali
- lokalizacja
ZAMEK W BOLKOWIE:
- 1540 - rozpoczęto trwającą pół wieku rozbudowę warowni pod kierownictwem Jana Paara
- W narożniku północnym za murem zamku górnego powstał wówczas nowy budynek mieszkalny dla kobiet zwany dziś Domem Niewiast, połączony nowo wzniesionym krużgankiem z istniejącymi zabudowaniami
- Znacznie rozszerzono obszar zamku, utworzono nowe dziedzińce bronione od zewnątrz fortyfikacjami bastejowymi
- Wieżę i budynki mieszkalne zwieńczono renesansową attyką - na tzw. "jaskółczy ogon" - gdzie dwie ćwierci koła, mury tarczowe, umieszczone są na zewnątrz - attyka charakterystyczna dla renesansu śląskiego - taki sam zabieg w celu ochronnym zastosowano w kościele w Paczkowie, gdzie zamieniono jego funkcję na obronną
- wszystkie te zamki są dziełami komasków
- 3-skrzydłowe dziedzińce z krużgankami arkadowymi
- posiadają dekoracyjne bramy
ARCHITEKTURA - NIDERLANDCZYCY
CHARAKTERYSTYCZNE ZABIEGI NIDERLANDCZYKÓW:
- oparte na tradycji późnogotyckiej z przekształconą zmanieryzowaną dekoracją:
- ornament zwijany - rollwerkowy
- ornament okuciowy
- rezygnacja z porządków architektonicznych
- następuje mieszanie tendencji włoskich z niderlandzkimi
- pojawia się np. postać w pozie sansovinowskiej leżąca na postumencie bez oprawy z porządkami architektonicznymi, ale z występującymi dekoracjami rollwerkowymi czy okuciowymi
- np. nagrobek Jana Sitscha, Adama Weisskopfa
- porównywana do zamku w Brzegu
- przebudowa gotyckiego zamku na renesansową rezydencję - później rozbudowana przez księcia Karola II, który nadała jej niderlandzki charakter
- nadwieszone galerie dziedzińca, wydatne szczyty dachowe, wystrój rzeźbiarski
- widok z góry
- o zamku
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz