- w średniowieczu "płyty nagrobne" były wbudowywane w podłogi albo pojawiały się tylko tablice upamiętniające [czasem z portretem]
- BEZ PRZEDSTAWIENIA OSOBY ZMARŁEJ
- wszystkie płyty zagospodarowane w ten sam sposób
- prostokątna płyta
- herb otoczony motywami roślinnymi z rozwianymi wstęgami
- tablica inskrypcyjna
- takie płyty przerodziły się później w epitafia [później w epitafiach pojawiają się portrety] - tablice epitafijne nie są połączone z miejscem pochówku - mają tylko upamiętniać daną osobę
- np. płyta Jana Łaskiego [prymasa, płyta do jego nagrobka]
- Z PRZEDSTAWIENIEM OSOBY ZMARŁEJ
- postaci męskie [wyższe duchowieństwo - biskupi albo osoby świeckie - rycerze] oraz postaci kobiece
- nagrobek PULPITOWY, GABLOTOWY
- np. nagrobek Jana Konarskiego - BARTOLOMEO BERECCI
- flankowany dwoma wolutami
- w podstawie: przedstawienia owoców, festonów, girland
- przyścienny
- płyta ułożona pochyło w stosunku do podłogi
- postacie pojawiają się z atrybutami np. duchowieństwo z pastorałem, księgą, w szatach liturgicznych
- ujęcie frontalne postaci
- przedstawienie żywej postaci
- nagrobek pojedynczy
- płyta RYCERSKA
- odkuwana w kamieniu albo odlewana z brązu
- np. płyta Stanisława Lasockiego w Brzezinach - BERNARDINO GIANOTIS
- kiedyś była częścią nagrobka gablotowego, ale oprawa architektoniczna się nie zachowała - tylko płyta z przedstawieniem rycerza
- atrybuty: miecz, hełm, proporzec, zbroja [rycerzy zawsze w niej przedstawiano]
- z odsłonięta głową
- frontalne przedstawienie postaci
- np. płyta Kanclerza Szydłowskiego
- 3-osiowy pomnik nagrobny
- w środkowej części kanclerz a po bokach posągi świętych
- postaci KOBIECE
- np. płyta Anny Jagiellonki w Krakowie w kaplicy Zygmuntowskiej - SANTI GUCCI
- nie posiada oprawy architektonicznej
- umieszczona na przedpiersiu stalli królewskiej
- śpiąca, frontalnie przedstawiona
- już trochę manierystyczna
- nienaturalnie rozwiane szaty w dolnej części - po to, żeby panowała równowaga
- długa marszczona suknia z zakrytą głową
- atrybuty władzy: korona, berła, jabłko
- np. płyta Anny Szydłowieckiej w Opatowie - BERNARDO GIANOTIS
- przedstawienie 14-letniej dziewczynki
- pozycja frontalna
- głowa na poduszce - przedstawienie w modnym stroju z naszyjnikiem i wiankiem [bo młoda kobieta]
- np. nagrobek Urszuli Leżeńskiej - MICHAŁOWICZ Z URZĘDOWA
- nagrobek PODWÓJNY
- dwie postaci na jednej płycie nagrobnej
- np. nagrobek książąt mazowieckich - Stanisława i Janusza - BERNARDO GIANOTIS
- zachowała się tylko płyta
- osią kompozycyjną jest proporzec pomiędzy dwiema postaciami
- zwróceni do siebie twarzami
- zbroje obu postaci podobnie traktowane, ale zróżnicowanie pojawia się w charakterze twarzy, włosów
- więcej informacji
- np. nagrobek Niedrzwickich
- leżące postacie rycerskie - śpiące
- płyty z PEŁNOPLASTYCZNYMI PRZEDSTAWIENIAMI DUCHOWNYCH
- np. nagrobek biskupa Padniewskiego w katedrze wawelskiej - MICHAŁOWICZ Z URZĘDOWA
- nagrobek kiedyś posiadał skrzydła boczne, dzisiaj już nie ma
- poza sansovinowska [śpiąca, żywa, ręką podpiera głowę, jedna noga zgięta a druga wyprostowana, często założone na siebie]
- za atrybutami biskupa
- płyty z PEŁNOPLASTYCZNYMI PRZEDSTAWIENIAMI RYCERSKIMI
- np. nagrobek Zygmunta Starego w kaplicy Zygmuntowskiej - BARTOLOMEO BERECCI
- poza michelangelovska = postsansovinowska - kinetyczna, postać w "ruchu", budząca się ze snu
- np. nagrobek Zygmunta Augusta w kaplicy Zygmuntowskiej - SANTI GUCCI
- poza michelangelovska ale nienaturalne wygięcie ciała
- nagrobki DZIECIĘCE
- pojawia się motyw vanitas [wszystko przemija, a śmierć dotyka każdego, nawet dziecko]
- często pojawiają się putta, aniołki z atrybutami śmierci [czaszka, piszczel, klepsydra]
- np. nagrobek Aleksandra Tarnowskiego - BARTOLOMEO BERECCI
- górna część 3-postaciowego nagrobka Tarnowskich
- nagrobek został poskładany w jedno
- np. nagrobek Katarzyny Pileckiej w Pile - JAN MARIA PADOVANO
- swobodnie leżąca na poduszkach z atrybutami śmierci
- płyty nagrobne UMIESZCZONE W POMNIKACH PRZYŚCIENNYCH PIONOWO STOJĄCYCH - POJEDYNCZE
- płyty nagrobne UMIESZCZONE W POMNIKACH PRZYŚCIENNYCH PIONOWO STOJĄCYCH - PODWÓJNE
- np. nagrobek Katarzyny i Stanisława Oruków - HIERONIM CANELESI
- w kościele dominikanów w Krakowie pod wezwaniem Trójcy Świętej
- dwie postaci stojące
- kobieta w marszczonej sukni z zakrytą głową
- np. nagrobek Montelupich w kościele Mariackim
- posągi fundatorów - Sebastiana i Urszuli Montelupich w formie popiersi ubranych w stroje mieszczańskie umieszczone są w niszach
- wyglądają jakby siedzieli w balkonach i spoglądali z nich
- nagrobek jest podwieszony na ścianie z tablicami inskrypcyjnymi
- więcej informacji
- płyty nagrobne GABLOTOWE - SKOŚNIE UMIESZCZONE W STOSUNKU DO COKOŁU
- nagrobek WIELOPOSTACIOWY
- np. nagrobek Kosów w Oliwie - VAN DEN LOCK
- przedstawienie osób adorujących krucyfiks
- pierwotnie tylko trzy postaci
- osoby przedstawione w ówczesnych szatach mieszczańskich
- 1600 - późny manieryzm niderlandzki
- POMNIK NAGROBNY
- np. nagrobek Kryskich w Drobinie - SANTI GUCCI
- 3 postaci
- w różnym układzie - jedna leżąca, dwie siedzące
- "ubrany" w ramy architektoniczne
wtorek, 6 kwietnia 2010
TYPY NAGROBKÓW RENESANSOWYCH
PŁYTY NAGROBNE:
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz