wtorek, 6 kwietnia 2010

TYPY NAGROBKÓW RENESANSOWYCH

PŁYTY NAGROBNE:
  • w średniowieczu "płyty nagrobne" były wbudowywane w podłogi albo pojawiały się tylko tablice upamiętniające [czasem z portretem]
  • BEZ PRZEDSTAWIENIA OSOBY ZMARŁEJ
    • wszystkie płyty zagospodarowane w ten sam sposób
    • prostokątna płyta
    • herb otoczony motywami roślinnymi z rozwianymi wstęgami
    • tablica inskrypcyjna
    • takie płyty przerodziły się później w epitafia [później w epitafiach pojawiają się portrety] - tablice epitafijne nie są połączone z miejscem pochówku - mają tylko upamiętniać daną osobę
    • np. płyta Jana Łaskiego [prymasa, płyta do jego nagrobka]
  • Z PRZEDSTAWIENIEM OSOBY ZMARŁEJ
    • postaci męskie [wyższe duchowieństwo - biskupi albo osoby świeckie - rycerze] oraz postaci kobiece
    • nagrobek PULPITOWY, GABLOTOWY
      • np. nagrobek Jana Konarskiego - BARTOLOMEO BERECCI
        • flankowany dwoma wolutami
        • w podstawie: przedstawienia owoców, festonów, girland
        • przyścienny
        • płyta ułożona pochyło w stosunku do podłogi
        • postacie pojawiają się z atrybutami np. duchowieństwo z pastorałem, księgą, w szatach liturgicznych
        • ujęcie frontalne postaci
        • przedstawienie żywej postaci
        • nagrobek pojedynczy
    • płyta RYCERSKA
      • odkuwana w kamieniu albo odlewana z brązu
      • np. płyta Stanisława Lasockiego w Brzezinach - BERNARDINO GIANOTIS
        • kiedyś była częścią nagrobka gablotowego, ale oprawa architektoniczna się nie zachowała - tylko płyta z przedstawieniem rycerza
        • atrybuty: miecz, hełm, proporzec, zbroja [rycerzy zawsze w niej przedstawiano]
        • z odsłonięta głową
        • frontalne przedstawienie postaci 
      • np. płyta Kanclerza Szydłowskiego
        • 3-osiowy pomnik nagrobny
        • w środkowej części kanclerz a po bokach posągi świętych
    • postaci KOBIECE
      • np. płyta Anny Jagiellonki w Krakowie w kaplicy Zygmuntowskiej - SANTI GUCCI
        • nie posiada oprawy architektonicznej
        • umieszczona na przedpiersiu stalli królewskiej
        • śpiąca, frontalnie przedstawiona
        • już trochę manierystyczna
        • nienaturalnie rozwiane szaty w dolnej części - po to, żeby panowała równowaga 
        • długa marszczona suknia z zakrytą głową
        • atrybuty władzy: korona, berła, jabłko
      • np. płyta Anny Szydłowieckiej w Opatowie - BERNARDO GIANOTIS
        • przedstawienie 14-letniej dziewczynki
        • pozycja frontalna
        • głowa na poduszce - przedstawienie w modnym stroju z naszyjnikiem i wiankiem [bo młoda kobieta]
      • np. nagrobek Urszuli Leżeńskiej - MICHAŁOWICZ Z URZĘDOWA
    • nagrobek PODWÓJNY
    • płyty z PEŁNOPLASTYCZNYMI PRZEDSTAWIENIAMI DUCHOWNYCH
      • np. nagrobek biskupa Padniewskiego w katedrze wawelskiej - MICHAŁOWICZ Z URZĘDOWA
        • nagrobek kiedyś posiadał skrzydła boczne, dzisiaj już nie ma
        • poza sansovinowska [śpiąca, żywa, ręką podpiera głowę, jedna noga zgięta a druga wyprostowana, często założone na siebie]
        • za atrybutami biskupa
    • płyty z PEŁNOPLASTYCZNYMI PRZEDSTAWIENIAMI RYCERSKIMI
    • nagrobki DZIECIĘCE
      • pojawia się motyw vanitas [wszystko przemija, a śmierć dotyka każdego, nawet dziecko]
      • często pojawiają się putta, aniołki z atrybutami śmierci [czaszka, piszczel, klepsydra]
      • np. nagrobek Aleksandra Tarnowskiego - BARTOLOMEO BERECCI
        • górna część 3-postaciowego nagrobka Tarnowskich
        • nagrobek został poskładany w jedno
      • np. nagrobek Katarzyny Pileckiej w Pile - JAN MARIA PADOVANO
        • swobodnie leżąca na poduszkach z atrybutami śmierci
    • płyty nagrobne UMIESZCZONE W POMNIKACH PRZYŚCIENNYCH PIONOWO STOJĄCYCH - POJEDYNCZE 
    • płyty nagrobne UMIESZCZONE W POMNIKACH PRZYŚCIENNYCH PIONOWO STOJĄCYCH - PODWÓJNE
      • np. nagrobek Katarzyny i Stanisława Oruków - HIERONIM CANELESI
        • w kościele dominikanów w Krakowie pod wezwaniem Trójcy Świętej
        • dwie postaci stojące
        • kobieta w marszczonej sukni z zakrytą głową
      • np. nagrobek Montelupich w kościele Mariackim
        • posągi fundatorów - Sebastiana i Urszuli Montelupich w formie popiersi ubranych w stroje mieszczańskie umieszczone są w niszach
        • wyglądają jakby siedzieli w balkonach i spoglądali z nich
        • nagrobek jest podwieszony na ścianie z tablicami inskrypcyjnymi
        • więcej informacji
    • płyty nagrobne GABLOTOWE - SKOŚNIE UMIESZCZONE W STOSUNKU DO COKOŁU
    • nagrobek WIELOPOSTACIOWY
      • np. nagrobek Kosów w Oliwie - VAN DEN LOCK
        • przedstawienie osób adorujących krucyfiks
        • pierwotnie tylko trzy postaci
        • osoby przedstawione w ówczesnych szatach mieszczańskich
        • 1600 - późny manieryzm niderlandzki
    • POMNIK NAGROBNY
      • np. nagrobek Kryskich w Drobinie - SANTI GUCCI 
        • 3 postaci
        • w różnym układzie - jedna leżąca, dwie siedzące
        • "ubrany" w ramy architektoniczne

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz