poniedziałek, 5 kwietnia 2010

SCHARAKTERYZOWAĆ TYP WCZESNORENESANSOWEGO PAŁACU FLORENCKIEGO – ZAGADNIENIA FORMALNE (UKŁAD PRZESTRZENNY, KOMPOZYCJA, DETAL, DEKORACJA), PROGRAM FUNKCJONALNY I JEGO ROZMIESZCZENIE, NAJWYBITNIEJSZE PRZYKŁADY

INFORMACJE OGÓLNE:
  • kolebką renesansu jest Florencja
  • siła ciężkości odnośnie typów funkcjonalnych projektowanych w okresie wczesnego renesansu przenosi się w kierunku budynków świeckich - pałace, rezydencje podmiejskie, budynki użyteczności publicznej
  • znamienitym jest wykształcenie się w XV wiecznych Włoszech typu pałacu miejskiego - charakterystycznego dla tego okresu
  • w średniowieczu nie istniały budynki o takiej funkcji, stąd też renesansowi twórcy nie mieli wzorców, z których mogliby czerpać (najstarsze pałace pochodziły ze starożytnego Rzymu i były w większości zniszczone)
  • pierwotnie pałace miejskie mają jeszcze charakter obronny (palazzo in fortezza), ale później, w czasach udoskonalenia się fortyfikacji miejskich - tracą go


UKŁAD PRZESTRZENNY
  • zwarty, prosty plan
  • rzut prostokątny z centralnie położonym dziedzińcem
  • dziedziniec otoczony otwartymi krużgankami 
  • przeważnie 3 kondygnacyjny
KOMPOZYCJA
  • bryła budynku jest zwarta, mocna
  • zamknięta ku wnętrzu
  • "związanie" budynku z ziemią - stosowanie linii horyzontalnych, takiego opracowania przyziemia budynku, że nie sprawiało wrażenia "pięcia" się ku górze, ale raczej mocne "osadzenie" budynku na ziemi
DETAL
  • mury
    • kamienne lub ceglane, licowane płytami ciosowymi
    • stosuje się boniowanie, rustykę i sgraffito
    • czasem mur podzielony pilastrami
  • stropy
    • drewniane, o belkach widocznych od spodu - często wykończenie ozdobną snycerką, bądź są też malowane
    • zaczynają się pojawiać sufity - cienkie deski mocowane do spodu belek konstrukcyjnych stropu, pokryte warstwą zaprawy wapiennej bądź gipsowej, którą narzuca się na warstwę trzciny
  • okna 
    • początkowo okna parteru są małe i wysoko umieszczone, okratowane - cele obronne, później jednak, gdy budynek traci charakter obronny upodabniają się do okien wyższych kondygnacji
    • okna są zdecydowanie większe niż w średniowieczu - jeśli chodzi oczywiście o izby mieszkalne
    • najczęściej posiadają kolumienkę pośrodku otworu okiennego i są zwieńczone łukiem nadproża
  • brama
    • początkowo znajduje się jedna brama, także mocno chroniona
    • później powstaje więcej wejść o ile jest to możliwe (budynek wolno stojący)
  • krużganki
    • pełnia funkcje komunikacyjną w budynku
    • wewnętrzne atrium otoczone krużgankami zapewnia dopływ świeżego powietrza, światła do wnętrza budynku
    • w większości wypadków otwarte ku dziedzińcowi, ale zdarzają się także wydzielone szkleniem
DEKORACJA
  • rzeźba architektoniczna wypełniająca bez przesady wolne przestrzenie
  • pojawia się motyw groteski, motywy roślinne z amforami, kandelabrami
  • ornamentyka zazwyczaj symetryczna, spokojna, tektoniczna (podporządkowana układom konstrukcyjnym)
  • bogato opracowane gzymsy, szczególnie gzymsy koronujące
PROGRAM FUNKCJONALNY I JEGO ROZMIESZCZENIE
  • główna brama, z której wchodzi się do obszernej sieni prowadzi na centralnie zlokalizowany, otwarty dziedziniec wewnętrzny otoczony krużgankami
  • każda z kondygnacji pełnie inną funkcje (najczęściej są to 3 kondygnacje):
    • parter - kondygnacja gospodarcza, dla obsługi budynku
    • 1 piętro - piano nobile - kondygnacja mieszcząca pomieszczenia o charakterze reprezentacyjnym, zazwyczaj wyższa od pozostałych kondygnacji, posiada bogatszy wystrój
    • 2 piętro - mezzanino - "poddasze" mieszczące pokoje dla służby, dzieci, pokoje gościnne
PRZYKŁADY

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz