OGÓLNIE:
- czas trwania: ok 1450-1600
- panowanie Karola V (prowadził wojny z Francją i Turcją)
- W mniejszych i większych księstwach panuje władca kościelny a nad nim cesarz świecki wybierany przez 7 elektorów
- Rzesza Niemiecka w ówczesnym czasie to konglomerat państewek które łączy język i władza cesarska
- Poza wojnami z Francją i Turcją wybuchają też wojny domowe pomiędzy księstwami niemieckimi toczące się do 1555 roku
- W 1517 ma miejsce rozłam w kościele - Marcin Luter "przybija swoich 95 tez" do drzwi kościoła w Wittenberdze co rozpoczyna początek reformacji, co skutkuje:
- "podział" państwa ze względu na religię
- południe państwa - katolickie, północ - protestancka
- architektura uzależniona jest od wpływów religijnych - wpływy renesansu widoczne są zdecydowanie bardziej na południu państwa
- Protestantyzm – wzorce z Niderlandów
- Katolicyzm – wzorce z Włoch
- prawie wcale nie buduje się nowych kościołów
- Wojny religijne są krwawe - podział na katolików i protestantów - sytuacja nie sprzyja budownictwu
- I – 1520 – początek renesansu, w Niemczech – 1580 (daty umowne , sztuczne – stagnacja rynku budowlanego do 1555 r.
- II – 1580-1630 – pełny renesans niemiecki
- III – po 1630 – późna
- Gotyk w Niemczech jest bardzo silnie zakorzeniony niezależnie od wpływów innych nurtów
- Bardzo często zdarzają się różne nałożenia dwóch stylów (gotyk + renesans)
- Brak nowej architektury sakralnej (zwłaszcza w fazie wczesnej) - ze względu na toczące się wojny
- Głównie w fazie wczesnej – mieszczański mecenat
- Gdy architektura zaczyna się rozwijać posiada skomplikowane plany, niejednolite, rozczłonkowane
- Akcentowanie elementów pionowych, całość bryły wertykalizująca (typowo gotyckie)
- Wysokie dachy, kształt siodłowy
- Ściana szczytowa - dzielona na pola prostokątne ale półkoliście zamknięte ( gotyckie)
- Lukarny
- Statyczność we Włoszech – dynamiczna bryła w Niemczech
- Bogate dekoracje oblepiają strukturę gotycką
- Duża dekoracyjność (ilość i rodzaj dekoracji)
- Arabeski
- Detal (gzymsy, naczółki) – swobodnie, dekoracyjnie traktowany
- motywy kandelabrowe
- groteski ( nazwa pochodzi od miejsca ich znajdowania - we Włoszech w grotach )
- kolumny (kandelabrowe)
- pilastry – przysadziste proporcje a czasem bardzo smukłe
- kolumny zbrojone
- Renesans „stolarski” – forma budynku i forma mebli upodobniają się do siebie (takie same wzorniki detali – upodobnianie się do form meblarskich i odwrotnie)
- Ściana taflowa (duże otwory okienne)
- Ściany płaskie – bogaty ornament ale płaski
DOJRZAŁY RENESANS NIEMIECKI:
NIEMIECKI RENESANS KATOLICKI:
- budowa obiektów użyteczności publicznej (ratusze, sukiennice) w latach 1580-1630
- tworzy się związek Hanzeatalntycki - związek miast popierajacych się na polu ekonomicznym, stwrazajac realną silę i przewagę o znaczeniu politycznym
- rozwój budownictwa mieszkalnego – kamienice mieszczańskie
- rozbudowa zamków i budowa nowych (koniec dojrzałej fazy)
- pojawia się ornament zwijany - rollwerkowy - opaska, wstęga w tynku, z kamienia – stanowi wewnętrzny kontur powierzchni (ornament nie przechodzi do środka powierzchni)- często ozdabiane są nim kartusze, więc też się nazywają kartuszowymi
- ornament okuciowy - podobny do zwijanego, ale wstęgi wchodzą do środka elementu - rozwiazanie zaczerpnięte z meblarstwa
- ornament chrząstkowy - przypomina organiczne elementy
NIEMIECKI RENESANS KATOLICKI:
- 1583 – I Kościół – kościół Świętego Michała w Monachium – nawiązanie do rzymskiego IL GESU
- pierwsze wybitne dzieło renesansu
- wzorce czerpie już z barokowego kościoła - Il Gesu
- jest wzorcem dla wielu kościołów barokowych w Niemczech
- kościół jezuicki - dzieło kontrreformacji
- posiada drugie co do wielkości sklepienie kolebkowe na świecie
- Wnętrze kaplicy Fuggerów przy kościele świętej Anny w Augsburgu – pierwszy przykład renesansu – jeszcze przed Lutrem
NIEMIECKI RENESANS PROTESTANCKI:
- ELIAS HOLL
- Ratusz w Augsburgu
- w stylu późnego renesansu
- Arsenał w Augsburgu
- JACOB WOLF
- Pracuje w Norymberdze
- Kamienice mieszczańskie
- Fortyfikacje, mosty - budowle inżynierskie
NIDERLANDY
- Najlepszy przejaw północnego renesansu
- Część katolicka – południowy–zachód – Belgia a Holandia – protestantyzm
- Artyści związani z protestanckim nurtem renesansu:
- Lornelis Floris (de Vriendt)
- architekt i rzeźbiarz
- twórca ratusza w Antwerpii
- Verdeman De Vries
- architekt, malarz i inżynier
- najbardziej znany ze względu na licznie zaprojektowaną przez niego ornamentykę
- Jacob Van Campen
- twórca ratusza w Amsterdamie
- Hendrik De Keyser
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz