poniedziałek, 5 kwietnia 2010

NURT EMOCJONALNY BAROKU. CHARAKTERYSTYKA DZIEŁA I TWÓRCY

CHARAKTERYSTYKA:
  • 1630-1670 - drugi okres baroku, współistniejący z harmonijnym - tworzonym głównie na szczeblu stołecznym, a emocjonalny na prowincji
  • Sztuka kontynuująca nurt "wazowski", ale nieco odmienna
  • Zamiana tworzywa naturalnego na stiuk dający się łatwo modelować
Giovanni Battista Falconi:
  • Jego wytwory niemal pełnoplastyczne - wywijane kartusze, wstęgi
  • Jego kontynuatorem Baltazar Fontana
  • Wprowadza dynamikę w stiukowe formy - rollwerkowi kartusze + poruszone postacie
  • Działa dla dworu królewskiego i związany jest z Giovannim Trevano
  • dekoracja wzbogaca formę architektoniczna, ale niestety nie jest pozbawiona sztampy
  • przykłady dekoracji rzeźbiarskich w obiektach:
    • Kościół jezuitów, św. Piotra i Pawła w Krakowie
    • Kościół Kamedułów na Bielanach pod Krakowem
    • K. Kamedułów w Rytwianach
    • K. parafialny w Wiśniczu Nowym
    • K. Karmelitów Bosych w Wiśniczu Nowym
    • Kaplicy zamku Lubomirskich w Wiśniczu Nowym
    • Kaplica Lubomirskich w Niepołomicach
    • Kaplica Zamoyskich w Zamościu
    • Kościół Pijarów w Rzeszowie
    • Kaplica Oświęcimiów w Krośnie
    • Dekoracja sklepień w komnatach "wazowskich" na Wawelu 


Baltazar Fontana:
  • Działa w trzecim okresie rozwoju stylu w Polsce
  • Hołduje zasadzie Berniniego - wywoływaniu w widzu wrażenia wszelkimśrodkami - zasada jedności sztuk
  • Głównie zajmuje się dekoracja sztukatorską
Tylman z Gameren:
  • Kościół św. Anny w Krakowie
    • Dynamiczne kształtowanie wystroju oparte na zasadzie jedności sztuk
    • Sztukatorstwo Fontany + malarstwo ścienne Karola Dankwarta
    • Najlepsze dzieło w Polsce pod względem oddziaływania na widza - korekty optyczne, zaskakujące doznania, zaplanowane efekty wizualne
    • Fontana wprowadza do wnętrza ponad sto figur śwętych, aniołów, puttów- ekstatyczne gesty - atmosfera "teatru boskiego"
    • Dankwart maluje partie sklepienne, ścienne, pilastry i tworzy iluzję głęb
Kasper Bażanka:
  • Kościół Norbertanek w lmbramowicach pod Krakowem    
    • Obiekt niewielki w skali - sprawia wrażenie monumentalnego obiektu - korekty optyczne
    • Wszystko zaprojektowane przez Bażankę - jednolity i konsekwentny
    • Wzorowanie się na san Ignazio
  • Kościół Pijarów i Misjonarzy
    • Ołtarz w formie architektonicznej ramy podświetlony ukrytym oknem
    • Nawiązywanie do rozwiązań Berniniego - lustrzane kierowanie światła wewnątrz świątyni - lustra pomiędzy podwójnymi pilastrami na filarach międzvnawowv+t - bardzo dobre oświetlenie wnętrza
  • Ogrodzenie przed kościołem Jezuitów w Krakowie 
    • Ogrodzenie jest skośne do fasady
    • Oś ogrodzenia nie wypada na osi kościoła
    • Ale dzięki korektom optycznym wszystko wygląda harmonicznie i regularnie
    • Ogrodzenie podzielone na 2 nierówne części a je poprzecinał 12 postumentami dla figur - grupowanymi po dwie, ale bez dwóch identycznych wymiarów
  • Wieża zegarowa katedry na Wawelu
    • Kontynuatorzy:
      • Pompeo Ferrari w Wielkopolsce
      • Francesco Placidii w Krakowie i Małopolsce 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz