- 1630-1670 - drugi okres baroku, współistniejący z harmonijnym - tworzonym głównie na szczeblu stołecznym, a emocjonalny na prowincji
- Sztuka kontynuująca nurt "wazowski", ale nieco odmienna
- Zamiana tworzywa naturalnego na stiuk dający się łatwo modelować
- Jego wytwory niemal pełnoplastyczne - wywijane kartusze, wstęgi
- Jego kontynuatorem Baltazar Fontana
- Wprowadza dynamikę w stiukowe formy - rollwerkowi kartusze + poruszone postacie
- Działa dla dworu królewskiego i związany jest z Giovannim Trevano
- dekoracja wzbogaca formę architektoniczna, ale niestety nie jest pozbawiona sztampy
- przykłady dekoracji rzeźbiarskich w obiektach:
- Kościół jezuitów, św. Piotra i Pawła w Krakowie
- Kościół Kamedułów na Bielanach pod Krakowem
- K. Kamedułów w Rytwianach
- K. parafialny w Wiśniczu Nowym
- K. Karmelitów Bosych w Wiśniczu Nowym
- Kaplicy zamku Lubomirskich w Wiśniczu Nowym
- Kaplica Lubomirskich w Niepołomicach
- Kaplica Zamoyskich w Zamościu
- Kościół Pijarów w Rzeszowie
- Kaplica Oświęcimiów w Krośnie
- Dekoracja sklepień w komnatach "wazowskich" na Wawelu
Baltazar Fontana:
- Działa w trzecim okresie rozwoju stylu w Polsce
- Hołduje zasadzie Berniniego - wywoływaniu w widzu wrażenia wszelkimi środkami - zasada jedności sztuk
- Głównie zajmuje się dekoracja sztukatorską
- Kościół św. Anny w Krakowie
- Dynamiczne kształtowanie wystroju oparte na zasadzie jedności sztuk
- Sztukatorstwo Fontany + malarstwo ścienne Karola Dankwarta
- Najlepsze dzieło w Polsce pod względem oddziaływania na widza - korekty optyczne, zaskakujące doznania, zaplanowane efekty wizualne
- Fontana wprowadza do wnętrza ponad sto figur śwętych, aniołów, puttów- ekstatyczne gesty - atmosfera "teatru boskiego"
- Dankwart maluje partie sklepienne, ścienne, pilastry i tworzy iluzję głębi
- Kościół Norbertanek w lmbramowicach pod Krakowem
- Obiekt niewielki w skali - sprawia wrażenie monumentalnego obiektu - korekty optyczne
- Wszystko zaprojektowane przez Bażankę - jednolity i konsekwentny
- Wzorowanie się na san Ignazio
- Kościół Pijarów i Misjonarzy
- Ołtarz w formie architektonicznej ramy podświetlony ukrytym oknem
- Nawiązywanie do rozwiązań Berniniego - lustrzane kierowanie światła wewnątrz świątyni - lustra pomiędzy podwójnymi pilastrami na filarach międzvnawowv+t - bardzo dobre oświetlenie wnętrza
- Ogrodzenie przed kościołem Jezuitów w Krakowie
- Ogrodzenie jest skośne do fasady
- Oś ogrodzenia nie wypada na osi kościoła
- Ale dzięki korektom optycznym wszystko wygląda harmonicznie i regularnie
- Ogrodzenie podzielone na 2 nierówne części a je poprzecinał 12 postumentami dla figur - grupowanymi po dwie, ale bez dwóch identycznych wymiarów
- Wieża zegarowa katedry na Wawelu
- Kontynuatorzy:
- Pompeo Ferrari w Wielkopolsce
- Francesco Placidii w Krakowie i Małopolsce
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz