czwartek, 8 kwietnia 2010

ARCHITEKTURA SAKRALNA ZAKONÓW W POLSCE

JEZUICI:
  • Sobór Trydencki - 1545/1563 - ideologiczna ofensywa w odpowiedzi na reformację, tzw. kontrreformacja - sztuka barokowa ma pomagać w dziele kontrreformacji (określone zostają reguły artystyczne, budowlane, program, liturgia)
  • Powstaje "dzieło wzorcowe" które ma realizować wszystkie postanowienia soboru - kościół IL GESU W RZYMIE - 1568 GIOVANNI DA VIGNOLA, a fasada GIACOMO DELLA PORTA - 1571
    • Plan
    • Szeroka nawa główna, aby ksiądz był widoczny i słyszalny z każdego miejsca w kościele
    • Nieznacznie wysunięte ramiona transeptu poza główną bryłę budynku
    • Płytkie absydalne prezbiterium
    • Na skrzyżowaniu naw - kopuła na tamburze i pendentywach - doświetlenigłównej części kościoła, natomiast doświetlenie nawy głównej poprzez lukarny w kolebkowym sklepieniu
    • Zamiana naw bocznych w szereg kaplic, kaplice niższe niż nawa główna
    • Elementy zaczerpnięte z antyku: kolumny, półkolumny, gzymsy, pilastry, ale potraktowane w nowy sposób: zdwojone, podzielone
    • Sklepienie kolebkowe - możliwość malarstwa iluzjonistycznego
    • Wnętrze posiada ambonę (żeby księdza wszyscy widzieli) oraz organy
    • Reprezentacyjna i podkreślająca majestat fasada
    • Pod koniec XVI wieku jezuici rozpoczynają budowę na terenie Polski kościołów na bazie wzorca jakim jest kościół Il Gesu
  • przykłady realizacji kościołów typu jezuickiego na terenie Polski:
    • Kościół Bożego Ciała w Nieświeżu na Litwie 
    • K. pw. Św. Piotra i Pawła w Krakowie
      • Inicjatywa Piotra Skargi w 1596 przy wsparciu Zygmunta III 
      • Autor: JÓZEF BRIZIO
      • Kopia II Gesu, ale krótszy o jedno przęsło korpus nawowy i bardziej wyniosła eliptyczna kopuła 
      • Fasada jest idealną kopią Il Gesu
      • Kolejnym budowniczym: JAN MARIA BERNARDONI
      • Do kopuły zostaje zatrudniony JAN TREVANO, bo nie potrafią sobie dać rady
      • Dekoracja stiukowa: GIOVANNI BATTISTA FALCONI
      • Ołtarz główny i chór muzyczny KACPER BAŻANKA
    • Kościół N.M.P. Łaskawej w Warszawie
      • 1609-1626
      • Manierystyczny wzorzec, jednonawowy, czteroprzęsłowy
      • Zapóźnienie stylowe w stosunku do małopolski, gdyż kościół jest jeszcze późnorenesansowy - barok nadszedł dopiero do Warszawy za Władysława IV
  • W XVII i XVIII wieku silna barokizacja kościołów - kontrreformacyjny zabieg kościoła - zmianwyposażeniazamiana ołtarzy, ambonorganów, barokowe ornamentydekoracje stiukowe, malarstwo ścienne
  • BAROKIZOWANE KOŚCIOŁY:
    • KATEDRA WAWELSKA:
      • 1628-30 - biskup Marcin Szyszkowski
      • Konfesja nad grobem śwStanisława Szczepanowskiego na Wawelu - na skrzyżowaniu transepty z nawą
      • Forma konfesji - Jan Trevano a odlewy Antoni Lagostini
      • Wykonana z czarnego dębnickiego marmurinkrustowanegróżowym marmurem pozłacane figury świętych i aniołów
      • Złocona kopuła przekrywające baldachim konfesji z drewn
      • Srebrna trumna na relikwie
      • Kształtowanie barokowej kompozycji wnętrza katedry - dośrodkowo ukierunkowanej na grobowiec patrona Polski
      • Pomniki w formie epitafium dla byłych biskupów (oczywiściz czarnego dębnickiego armurufundowali je sobie sami)
    • KATEDRA GNIEŹNIEŃSKA:
      • Nie jest tak radykalna jak wawelska, bo nie narzuca zmiany wystroju na barokowy
      • Wstawiona jednak zostaje konfesja św. Wojciecha ołtarz wzorując się nkonfesji śwPiotra - w centralnym miejscu nawy głównej
      • B. ważny czarny marmur wydobywany w Debinie k. Czernej - "dębnik" - wytwarzanie nastroj"memento mori" - stosowany do wnętrz mauzoleówopraw architektonicznych portal
KARMELICI:
  • Inne zakony się aktywizowały - wybudowanie 13 barakowych kościołów i klasztorów w samym Krakowie (Karmelitów, Karmelitanek, Bernardynów, Dominikanów, Bonifatrów)
  • Zakon żebraczy Karmelitanów propagował również ruch kontrreformacyjny budując zespoły klasztorne nawiązywał do form rzymskich (układy przestrzenne, fasady, detal) 
  • Przykłady:

KAMEDULI:
  • Silna reguła kontemplacyjna, założony przez św. Romualda pod koniec X w we Włoszech
  • Ośrodki w Polsce w czasie kontrreformacji - Bielany pod Krakowem i Warszawą
  • Przykłady:
    • KLASZTOR NA BIAŁEJ GÓRZE - BIELANY POD KRAKOWEM (kameduli):
      • 1617 -1642
      • Ośrodkiem jest kościół zaprojektowany przez Andrea Spezze
      • Jednonawowy z kaplicami pocznymi oraz podwyższonym prezbiterium pod którym krypta z katakumbami
      • Wystrój kościoła - surowy, zgodnie z regułą 
      • Wnętrze bez ambony i organów
      • Okazała fasada ciężkimi wieżami po bokach i środkowym ryzalitem zwieńczonym tympanonem- fasada tak zaprojektowana by sprawiała wrażenie przytłaczającej - zabieg architektoniczny

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz