poniedziałek, 5 kwietnia 2010

TWÓRCZOŚĆ ARCHITEKTONICZNO-RZEŹBIARSKA SANTI GUCCIEGO

SANTI GUCCI:
  • Florencja - 1530/1600 - Mirów
  • Posiadał licznych współpracowników - prace o doskonałym wykończeniu uznawane są za jego, a reszt za jego warsztat
  • przedstawiciel manieryzmu florenckiego
  • nie tylko rzeźbiarz, ale i architekt
  • pracował głównie w Krakowie i Pińczowie, gdzie miał swoje pracownie
  • architekt króla, ale pracował też dla innych: Firlejów, Myszkowskich, Leszczyńskich
PRACE RZEŹBIARSKIE:
  • Charakterystyka ogólna:
    • prekursor postaci klęczących
    • wiele typów nagrobków (od jednopostaciowych po wielopostaciowe, piętrowe)
    • tworzył nagrobki popiersiowe (dla Myszkowskich)
    • stylizacja i nienaturalność pozycji przy jednoczesnym realistycznym przedstawieniu twarzy i dłoni
    • forma rzeźb: ozdobna i wesoła, potraktowana fantazyjnie
    • chęć wyrażenia ekspresji
    • opierał się na prostych, klarownych planach
  • Nagrobki do kaplicy Zygmuntowskiej - Zygmunta Augusta i Anny Jagiellonki
    • dostawienie nowego nagrobka Zygmunta Augusta wymagało zmian w nagrobku Zygmunta Starego - dźwignięto go w górę, a pod nim umieszczono Zygmunta Augusta
    • oprawa jak i nagrobek zostały upodobnione do nagrobka Zygmunta Starego - dzieła Berecciego
    • marmurowy posąg Zygmunta - ta sama poza i surowy realizm przedstawienia jak u Berecciego
    • Posąg Anny Jagiellonki: mistrzowski w partii twarzy i dłoni, sztywny w ułożeniu postaci nie nienaturalny w układzie szat
  • Nagrobek Barbary i Andrzeja Firlejów
    • w układzie piętrowym
    • dwie nisze - jedna nad drugą, oddzielone belkowaniem, flankowane pilastrami
    • plaski ornament roślinny, syntetyczny
    • postacie w nienaturalnej pozie
    • styl płaszczyznowo-linearny i bogata ornamentyka
  • Kaplica grobowa Stefana Batorego wraz z jego nagrobkiem
    • kaplica mariacka katedry wawelskiej została przebudowana na kaplice grobową Stefana Batorego
    • Rzeźba Stefana Batorego
      • schematyczny w opracowaniu twarzy
      • nienaturalne ułożenie szat
      • postać na pół siedząca na pół leżąca, ujęta w dynamicznej, niemal tanecznej pozie, co podkreślone zostało dzięki wygięciu zbroi, szat
    • na podwójnym cokole została umieszczona postać Batorego na pochyłej płycie, a nad nim putto trzymające tablice inskrypcyjną. Nad cherubinem znajduje się belkowanie, a nad nim tympanon z herbami. W niszach po bokach  znajdują się postaci alegoryczne - Roztropność i Męstwo
    • efekty kolorystyczne dzięki zastosowaniu białego i czerwonego marmuru
    • motyw łuku triumfalnego
    • niezwykle ozdobna ściana 
  • Nagrobek Montelupich w kościele Mariackim w Krakowie
  • nagrobek Branickich w Niepołomicach
  • Nagrobek rodziny Kryskich
    • po raz pierwszy połączenie postaci leżących z siedzącą - znane z twórczości Michała Anioła
    • poza sansovinowska Kryskiego jest naturalna i wytworna
    • wysoki poziom wykonania, doskonałość wykończenia, detalu
    • architektoniczna oprawa gęsto pokryta ornamentami - tarcze w rollwerkowych obramieniach, motywy liściaste, kandelabrowo-kwiatowe, uskrzydlone głowy aniołków, girlandy, amfory

PRACE ARCHITEKTONICZNE:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz