środa, 7 kwietnia 2010

KAPLICA ZYGMUNTOWSKA NA WAWELU I JEJ TWÓRCY

ARCHITEKCI:
  • Bartolomeo BERECCI [projekt kaplicy]
  • Jan CINI ze Sieny [współpracował z Padovano przy ołtarzu głównym]
  • Bernardo Zenobio de GIANOTIS
  • Jan Maria PADOVANO [rzeźby]

HISTORIA:
  • 1524 - rozpoczęcie budowy - 1531 - koniec budowy
  • "niby" ku pamięci pierwszej żony Zygmunta Starego, ale tak na prawdę kaplica jest głównie jego własnym mauzoleum
  • z czasem kaplica staje się mauzoleum Jagiellonów
  • król ma wielki wpływ na architekturę kaplicy
  • widoczne wzory włoskie ale nie ma obiektu z którego kaplica byłaby "zapożyczona" 
BRYŁA:
  • przekrój
  • kaplica założona na planie centralnym
  • kompozycja kaplicy składa się z 4 brył geometrycznych:
    • sześcian - korpus
      • elewacja od strony południowej korpusu podzielona na 3 części: cokół, płaszczyzna elewacji i belkowanie
      • cokół: łamany; podzielony na 3 prostokątne pola; środkowe pole posiada inskrypcję; łamania cokołu kontynuowane są przez podział płaszczyzny elewacji
      • płaszczyzna elewacji: podzielona na 9 pół dzięki 4 pilastrom [podział wertykalny] i dwóm listewkom [podział horyzontalny]; pilastry występują w miejscach łamania się cokołu; widoczne 3 osie kompozycyjne; pola wypełnione są rąbami [dolny i górny pas 3 pól] i prostokątami [środkowy pas]; centralne pole posiada inskrypcję z kartuszem herbowym
      • belkowanie: składa się z architrawu, fryzu, gzymsu; fryz wypełniony łacińską maksymą "Nie nam Panie, nie nam, ale imieniu Twemu"
    • ośmioboczny graniastosłup - bęben 
      • z zewnątrz tambur posiada formę 8-boku, ale wewnątrz jest okrągły
      • każda z 8 ścian przepruta okrągłym oknem - oculusem
      • na glifach okiennych [ścięcie ściany] bogata ornamentyka
      • przejście pomiędzy kwadratową podstawą korpusu a 8-bocznym tamburem dzięki żagielkom tzw. pendentywom, które też są bogato rzeźbione
    • półkula - kopuła
      • nie jest do końca kulą, bo jest elipsoidalna - żeby budynek zyskał smukłość
      • złocona miedziana kopuła ze wzorem rybiej łuski
      • od wnętrza kopuła zdobiona jest kasetonami wypełnionymi rzeźbami, o polach zmniejszających się ku górze
    • walec - latarnia
      • posiada 8 wąskich przeźroczy, które zapewniają doświetlenie
      • przestrzeń między doświetleniami wypełniona jest pilastrami z ornamentem
      • latarnię wieńczy korona, na której szczycie znajduje się półklęczący na kuli anioł trzymający koronę królewską, w której znajduje się krzyż łaciński
      • na sklepieniu latarni od strony wnętrza kaplicy znajduje się podpis artysty - po raz pierwszy w renesansie [w średniowieczu architekt był rzemieślnikiem i nie podpisywali się pod swoimi dziełami - w renesansie się to zmienia]
  • 4 bryły zostały spiętrzone w trzech kondygnacjach
  • bryła jest zwarta, harmonijna, elegancja
  • spokojna, statyczna bryła o równowadze kierunków pion-poziom
  • całą bryłę oparto na module [szerokość podstawy mieści się 3 razy w wysokości]
ELEWACJA:
  • powściągliwa a przez to i dostojna
  • pomimo małej skali wywołuje duże wrażenie
  • na elewacji znajduje się herb Jagiellonów - insygnia S [Sigismundus] od nazwiska króla oraz tablica fundacyjna
  • zdobienia elewacji ubogie w stosunku do dekoracji wnętrza

  • bogaty program ideowy [tzn. że każdy element tam ma swoje przeznaczenie, ich umiejscowienie zostało precyzyjnie przemyślane]
  • ściany wnętrza ozdobione są architektoniczną kompozycją ozdobioną dekoracją
  • dekoracja współgra z ramami architektonicznymi - jest tektoniczna
  • materiał [nawiązanie do barw godła polskiego]: 
    • architektoniczne ramy - biały alabaster
    • rzeźby, tonda, nagrobki oraz ołtarz - czerwony marmur
  • wszystkie ściany zbudowane na wzór łuku triumfalnego
    • trójprzęsłowy - środkowe przęsło szersze, a dwa boczne węższe
    • w osi zewnętrznych przęseł aedicule [nisze] sklepione konchą, w których soją rzeźby świętych
    • nad niszami znajdują się tonda z przedstawieniem 4 ewangelistów i 2 królów
  • wnętrze bogato zdobione różnorodnymi ornamentami - zasada horror vacui [lęk przed pustką]
    • ornamenty kandelabrowe na pilastrach
    • ściany tarczowe - rzeźbione sceny
    • motywy heraldyczne, panoplia, girlandy, główki aniołów, ptaki, sfinksy
    • ornamentyka to przedstawienia mitologiczne i pogańskie - tematy świeckie w kaplicy
  • ŚCIANA WSCHODNIA
  • ŚCIANA POŁUDNIOWA
  • ŚCIANA ZACHODNIA
    • nagrobek Zygmunta I Starego [zleceniodawca kaplicy] + nagrobek Zygmunta II Augusta [syn zleceniodawcy] - pierwotnie tylko jeden nagrobek, później go podwyższono i dodano nagrobek syna
    • NAGROBEK ZYGMUNTA I
      • typ michelangelowski - przedstawienie postaci budzącego się ze snu
      • Bartolomeo Berecci
      • realizm w schematycznym detalu
      • posiada detale świadczące o władzy - jabłko, berło
    • NAGROBEK ZYGMUNTA AUGUSTA
      • typ michelangelowski - przedstawienie postaci budzącego się ze snu, ale już zdecydowanie bardziej dynamiczny
      • Santi Gucci
      • jest wzorem dla wielu nagrobków magnackich i szlacheckich w Polsce
      • dużo kierunków, "faktur" - kanelurowana zbroja, styl "mokrych szat" - bardziej dynamiczne

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz