- Florencja - 1530/1600 - Mirów
- Posiadał licznych współpracowników - prace o doskonałym wykończeniu uznawane są za jego, a reszt za jego warsztat
- przedstawiciel manieryzmu florenckiego
- nie tylko rzeźbiarz, ale i architekt
- pracował głównie w Krakowie i Pińczowie, gdzie miał swoje pracownie
- architekt króla, ale pracował też dla innych: Firlejów, Myszkowskich, Leszczyńskich
- Charakterystyka ogólna:
- prekursor postaci klęczących
- wiele typów nagrobków (od jednopostaciowych po wielopostaciowe, piętrowe)
- tworzył nagrobki popiersiowe (dla Myszkowskich)
- stylizacja i nienaturalność pozycji przy jednoczesnym realistycznym przedstawieniu twarzy i dłoni
- forma rzeźb: ozdobna i wesoła, potraktowana fantazyjnie
- chęć wyrażenia ekspresji
- opierał się na prostych, klarownych planach
- Nagrobki do kaplicy Zygmuntowskiej - Zygmunta Augusta i Anny Jagiellonki
- dostawienie nowego nagrobka Zygmunta Augusta wymagało zmian w nagrobku Zygmunta Starego - dźwignięto go w górę, a pod nim umieszczono Zygmunta Augusta
- oprawa jak i nagrobek zostały upodobnione do nagrobka Zygmunta Starego - dzieła Berecciego
- marmurowy posąg Zygmunta - ta sama poza i surowy realizm przedstawienia jak u Berecciego
- Posąg Anny Jagiellonki: mistrzowski w partii twarzy i dłoni, sztywny w ułożeniu postaci nie nienaturalny w układzie szat
- Nagrobek Barbary i Andrzeja Firlejów
- w układzie piętrowym
- dwie nisze - jedna nad drugą, oddzielone belkowaniem, flankowane pilastrami
- plaski ornament roślinny, syntetyczny
- postacie w nienaturalnej pozie
- styl płaszczyznowo-linearny i bogata ornamentyka
- Kaplica grobowa Stefana Batorego wraz z jego nagrobkiem
- kaplica mariacka katedry wawelskiej została przebudowana na kaplice grobową Stefana Batorego
- Rzeźba Stefana Batorego
- schematyczny w opracowaniu twarzy
- nienaturalne ułożenie szat
- postać na pół siedząca na pół leżąca, ujęta w dynamicznej, niemal tanecznej pozie, co podkreślone zostało dzięki wygięciu zbroi, szat
- na podwójnym cokole została umieszczona postać Batorego na pochyłej płycie, a nad nim putto trzymające tablice inskrypcyjną. Nad cherubinem znajduje się belkowanie, a nad nim tympanon z herbami. W niszach po bokach znajdują się postaci alegoryczne - Roztropność i Męstwo
- efekty kolorystyczne dzięki zastosowaniu białego i czerwonego marmuru
- motyw łuku triumfalnego
- niezwykle ozdobna ściana
- Nagrobek Montelupich w kościele Mariackim w Krakowie
- zajmuje narożnik od łuku tęczowego ku pierwszemu oknu prezbiterium
- rodzina Montelupich przedstawiona w formie popiersi możnych znajdujących sie na podwieszonych balkonach
- nagrobek Branickich w Niepołomicach
- Nagrobek rodziny Kryskich
- po raz pierwszy połączenie postaci leżących z siedzącą - znane z twórczości Michała Anioła
- poza sansovinowska Kryskiego jest naturalna i wytworna
- wysoki poziom wykonania, doskonałość wykończenia, detalu
- architektoniczna oprawa gęsto pokryta ornamentami - tarcze w rollwerkowych obramieniach, motywy liściaste, kandelabrowo-kwiatowe, uskrzydlone głowy aniołków, girlandy, amfory
PRACE ARCHITEKTONICZNE:
- Charakterystyka ogólna:
- różne typy: 4-skrzydłowe, tradycyjne, manierystyczne zwarte kompozycje
- stosuje szczyty, galerie arkadowe, rustykę, gzymsy z konsolami, linearne portale i obramienia okien
- ornamentyka: listki, liście akantu, tarczki, rozety, kartusze, maski lwów, kobiece główki w diamentach
- nienaturalność i antyrealizm oraz poszukiwanie rozwiązań niezwykłych przy zachowaniu zasad symetrii i osiowości - manieryzm
- płaszczyznowość i linearyzm, ale chciał osiągnąć wielopłaszczyznowość i kulisowość
- posługiwanie się pustą przestrzenią w architekturze, natomiast w rzeźbie ogromem ornamentyki
- rozwinął typ kaplicy opartej na kwadracie
- Pałac w Książu Wielkim dla rodziny Myszkowskich
- pierwsza budowla typu palazzo in fortezza
- budynek bez cech obronnych umieszczony wewnątrz fortyfikacji
- czysty plan - po środku dwa kwadraty tworzące ryzalit, a na boki wysunięte kolejne dwa kwadraty mieszące 4 sale
- po bokach klatki schodowe i dwie rampy z podjazdem
- ogród o cechach wczesnobarokowych
- posiada manierystyczne pawilony o ażurowej formie, które przeciwstawiają się kubicznej bryle pałacu
- budynek jest przykładem manieryzmu włoskiego na polskim gruncie
- dolne partie obiektu rustykowane, a powyżej ciosy kamienne
- jedynymi ozdobnikami są oprawy okien
- Pałac w Pińczowie dla Wielkopolskich - widok z góry
- Pałac w Baranowie dla Leszczyńskich
- zamek 4-skrzydłowy z dziedzińcem arkadowym
- 4 wieże sprawiające pozory warowności
- fasada ozdobiona attyka i ryzalitem z portalem wejściowym
- manierystyczne stopniowanie elementów - zaskakujące rozwiązania
- elewacja
- plan
- Dom przy ul. Kanonicznej 21 w Krakowie
- manierystyczny portal
- wewnętrzny dziedziniec arkadowy
- Pałac w Łobzowie
- dla Stefana Batorego
- Kaplica św. Anny w Pińczowie
- Kaplica Myszkowskich przy kościele dominikanów w Krakowie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz