niedziela, 1 kwietnia 2012

RAR-4 61.ARCHITEKTURA RENESANSU WE WŁOSZECH - TŁO HISTORYCZNE, ETAPY ROZWOJOWE, GŁÓWNE PROBLEMY ARCHITEKTONICZNE, GŁÓWNE OŚRODKI ROZWOJU, NAJWYBITNIEJSI TWÓRCY I ICH DZIEŁA

TŁO HISTORYCZNE:
  • kolebką renesansu są Włochy - tak na prawdę nigdy nie dopuszczono tak do głosu gotyku - wiecznie żywe tradycje antyczne
  • istotną rolę w rozwoju kultury renesansu odgrywają bogaci mecenasowie np. ród Medyceuszy
  • w renesansie  w przeciwieństwie do średniowiecza uwaga ponownie skupia się na człowieku i jego potrzebach 
  • świadomość wartości człowieka, powoduje, że ludzie chcą się rozwijać, poznawać, uczyć co w szerszej perspektywie wpływa na rozwój techniki
  • renesans = okres aktywnego poznawania świata, rozkwitu kulturalnego, rozwoju samoświadomości, badań naukowych, odkryć geograficznych, pojawiają się "ludzie renesansu" - wszechstronni 
  • religia już nie stoi na pierwszym miejscu - stoi tam człowiek - laicyzacja życia [poświecenie uwagi pięknu, sobie samemu, wiedzy, wygodzie]


ETAPY ROZWOJOWE\PRZEDSTAWICIELE\DZIEŁA:
  • WCZESNY RENESANS - 1420/1500 - FLORENCJA
    • spokój, harmonia, powściągliwość, umiar, lekkość, podkreślanie kierunku horyzontalnego,małe jak i duże formy, zrównoważenie
    • BRUNELLESCHI Filippo
      • kopuła katedry Santa Maria del Fiore - katedra florencka
        • przełomowe dzieło architektoniczne zwiastujące renesans
        • kopuła jeszcze klasztorna a nie pełna [oparta na żebrach], ale jej konstrukcja [dwie łupiny kopuły pomiędzy którymi znajduje się szkieletowa drewniana konstrukcja oparta na 8 głównych zebrach i mniejszych, osadzonych pomiędzy głównymi] zapowiada już myślenie w "nowoczesny sposób". Kopuła osadzona na 8bocznym bębnie przeprutym okulusami i zakończona latarnią
      • kościół Santo Spirito plan
        • sklepienie jeszcze płaskie, ukrywające konstrukcję dachu
        • nowością jest nawa boczna obiegająca rzut w całości 
      • kaplica Pazzich plan
        • połączenie planu centralnego z podłużnym
        • plan prostokąta zbliżonego do kwadratu, środkowa część kryta kopułą na żaglach
        • od przodu przedsionek kryty sklepieniem kolebkowym, oparty na kolumnach z mała kopułką na osi przedsionka
      • pałac Pitti
        • nie wiadomo do końca czy to dzieło Brunelleschiego czy Albertiego
        • pałacyk miejski - jeszcze ma cechy obronne, przez co ma wygląd trochę przyciężkiego
        • po raz pierwszy użyta rustyka na elewacji frontowej - podział na 3 kondygnacje gzymsami
    • ALBERTI Leone Battista - typowy człowiek renesansu [pisze traktaty, studiuje matematykę, fizykę, prawo, był muzykiem i gimnastykiem]
      • San Andrea w Mantuiplan, wnętrze
        • nawy boczne zamienione są na szereg kaplic
        • niestandardowo opracowana elewacja - portyk ciągnący się przez dwie kondygnacje
        • wielki porządek - pilastry przeciągnięte przez dwie kondygnacje
      • fasada Santa Maria Novella
        • przebudowa z gotyckiej fasady na renesansową
        • wyraźny podział na dwie kondygnacje, zwieńczone trójkątnym tympanonem
        • spływy wolutowe wyrównują różnice poziomów pomiędzy dwoma "kondygnacjami" fasady
        • fasada staje się prekursorską jeśli chodzi o "typowe renesansowe fasady kościołów"
      • palazzo Rucellai
        • boniowanie
        • silnie podkreślony gzyms wieńczący, gzymsy dzielą elewację na 3 poziomy
        • obronny charakter
        • zastosowanie wielkiego porządku
  • DOJRZAŁY RENESANS - 1500/1540 - RZYM
    • okres bardziej klasyczny, monumentalny, troska o założenia urbanistyczne, większa plastyka - bardziej rozbudowana gra światłocieniowa
    • BRAMANTE Donato
      • Tempietto - plan
        • wrażenie monumentalizmu pomimo małych rozmiarów
      • bazylika św. Piotra i Pawła
        • jako pierwszy Bramante zaczyna projektować monumentalne budowle, imponującymi rozmiarami, stanowiące potężne, zwarte bryły w rozległej przestrzeni
        • jego pierwotny projekt bazyliki [która kończona była przez Michała Anioła, ale po drodze przewinęło się tam jeszcze masę architektów i każdy miał inną wizję] nosił cechy bardzo klasyczne, operował efektem ogromu i wspaniałości
        • na planie krzyża greckiego z kopułą po środku i 4 mniejszymi kopułami pomiędzy ramionami krzyża. Krzyż wpisany w kwadrat 
    • BUONAROTTI Michał Anioł
      • bazylika św. Piotra i Pawła - plan
        • kontynuacja
        • odchodzi od umiaru i równowagi działania poszczególnych elementów na korzyść kontrastów i dynamiki układu
        • pogrubione zostają ściany i filary, bo są one zbyt słabe konstrukcyjnie
        • w efekcie kaplice i nawy zostają pomniejszone, zwężone
        • możliwe jest skonstruowanie dużej kopuły, która staje się dominantą we wnętrzu
        • zdwojenie elementów architektonicznych - typowe już dla baroku, dynamiczne, mocne, pełne ruchu wnętrze uzyskane dzięki silnemu rozwarstwieniu ścian pilastrami, gzymsami, kolumnadami
        • gra światłocienia
      • biblioteka Laurenziana - wnętrze + kaplica Medyceuszy - wnętrze
        • zdwojenie elementów architektonicznych wystroju wnętrza
        • kontrasty kolorystyczne - użycie materiałów
        • kontrasty światłocieniowe
        • ślepe okna - blendy, rozbudowanie schodów trójtraktowych wygiętych półkoliście 
      • plac Kapitoliński
        • w formie trapezu
        • Michał Anioł reguluje kształt placu i ujednolica fasady go wytyczające
        • centralnym punktem placu jest pomnik konny Marka Aureliusza, który wytyczony jest przez czarno-biały rysunek nawierzchni
        • wg rysunków M.A. dobudowane zostały schody prowadzące na plac tzw. cordonata
  • PÓŹNY RENESANS - PO 1540 -1580
    • dwutorowość: architektura kontynuująca dokonania Michała Anioła - kierująca się w stronę baroku; a z drugiej strony bardziej klasyczne podejście 
    • stylistyka bardziej barokowa reprezentowana jest przez Vignole, który projektuje kościół il Gesu, pierwowzór wszystkich barokowych kościołów jezuickich 
    • okres bardziej klasyczny, monumentalny, troska o założenia urbanistyczne, większa plastyka - bardziej rozbudowana gra światłocieniowa
    • PALLADIO Andrea - typowo klasyczny - szkoła palladianizmu, przeciwwaga dla baroku [symetria, rytm, ostrożne operowanie dekoracją, klasyczny detal]
      • bazylika w Vicenzie
        • surowość w dyscyplinie porządków i zasad kompozycji antycznej
        • symetryczność
        • oszczędność detalu
        • spokój, harmonia, rytmiczność, proporcje

1 komentarz:

  1. Bardzo fajnie to napisalas. Dzieki. Przydalo sie

    OdpowiedzUsuń