sobota, 7 kwietnia 2012

RAR-4 67.ARCHITEKTURA SECESJI EUROPEJSKIEJ - CHARAKTERYSTYKA GŁÓWNYCH OŚRODKÓW ROZWOJU, ZAŁOŻENIA IDEOWE, CECHY FORMALNE, GŁÓWNI TWÓRCY I ICH DZIEŁA

SECESJA:
  • pod koniec XIX wieku architekci burzą się przeciwko stosowaniu kostiumu stylowego - powstaje grupa artystów wiedeńskich odcinająca się od wszystkich wpływów historycznych o nazwie SECESSIO [co znaczy: odstępstwo]
  • funkcjonują różne nazwy secesji, zależne od kraju: Wiecdeń - styl wiedeński, secesja, Niemcy - Jugenstil, Polska - Młoda polska, Francja - Art Nouveau
  • grunt pod secesję przygotowały wcześniejsze prądy: prerafaelici, Arts and Crafts Movement John`a Ruskin`a, rozwój technologiczny: m.in. wynalezienie żelbetu
  • Głównymi ośrodkami rozwoju są: Bruksela i Wiedeń

GŁÓWNE OŚRODKI ROZWOJU:
  • AUSTRIA
  • ośrodkiem rozwoju Wiedeń
  • to właśnie tutaj powstaje impuls do oderwania się od historycznych stylów i zerwania z maską kostiumową architektury
  • Otto Wagner - wiedeński profesor architektury wprowadza nowy kierunek w kilku kamienicach i własnej willi
  • BELGIA
  • ośrodkiem rozwoju Bruksela
  • pierwszym ośrodkiem typowej secesji [dlatego, że w ówczesnych czasach bardzo chętnie przyjmowała artystów którzy byli "zbyt nowocześni" w innych państwach, więc można było realizować nowe pomysły]
  • edukacja w ramach oderwania się od historycznych stylów, prowadzona jest za pośrednictwem czasopisma L`Art Moderne, prowadzonego przez Octave Mausa i Edmonda Picarda
  • HISZPANIA
  • ośrodkiem rozwoju Barcelona
ZAŁOŻENIA IDEOWE:
  • zerwanie z kostiumem historycznym - używaniem historycznych stylów w nowo projektowanych budynkach
  • stalowa konstrukcja pozwalała na kształtowanie swobodnie elewacji budynku, ale mentalność akademicka nie pozwalała na uwolnienie się z okowów historyzmu - secesja forma opozycji do akademizmu
  • projektowanie totalne - do architektury po meble, wystrój wnętrz
CECHY FORMALNE:
  • AUSTRIA
  • geometryzacja, linie proste
  • wyważone proporcje
  • elewacje gładki, bez pilastrów, lizen, obramień okiennych
  • redukcja ornamentu: dekoracje pojawiają się tylko w ważnych, akcentowanych miejscach np. narożniki
  • ozdoby w formie ornamentu barwnego z płytek ceramicznych 
  • silnie wyładowane, gładkie gzymsy
  • austriackiej secesji bliżej do modernizmu aniżeli do wybujałych form kojarzony z secesją
  • BELGIA / HISZPANIA
  • malownicze wcielenie secesji
  • zajmowanie się zarówno wnętrzem jak i zewnętrzem budynków z olbrzymim pietyzmem 
  • bogaty ornament w postaci wijącej się krętej linii, jednak brak jakichkolwiek odniesień do stylów historycznych
  • miękkie, powłóczyste kształty, jednolite płaszczyzny kolorów zamknięte ozdobnym konturem [wpływ grafiki japońskiej] 
  • atektoniczność [ornament zaprzecza konstrukcji a nie ją podkreśla] 
  • stosowanie ornamentów zaczerpniętych ze świata roślin
  • motywy wertykalne, strzeliste, akcent położony na elementy pionowe
  • asymetria
GŁÓWNI TWÓRCY I ICH DZIEŁA:
  • AUSTRIA
  • Otto Wagner - Gmach Pocztowej Kasy Oszczędności, żelbetowo-szklana hala główna
  • Joseph Maria Olbrich - Pawilon secesji, wyważone proporcje, geometryczne bryły, stylizowany ornament roślinny tylko na portalu i narożnikach
  • BELGIA
  • Victor Horta - Maison Tassel czyli budynek przy Rue de Turin 12, 1892,  budynek ten wyznacza nowy sposób projektowania obiektów mieszkalnych - jako podporządkowanych potrzebom człowieka, budynek jest kamienicą w pierzei, więc ma określone wymiary - jest bardzo długi, przy szerokości zaledwie 7 m, w typowym belgijskim domu można było zobaczyć go na przestrzał, ale Horta różnicuje poziomy podłogi i zamyka tym samym widoki. Wprowadza dodatkowe doświetlenie w postaci świetlików. Pomieszczenia otrzymują różne kształty, wzajemnie się przenikają - elastyczny rzut, dostosowany do potrzeb właściciela, charakterystyczna klatka schodowa dekorowana ornamentem z dynamicznej, wijącej się linii, rozchodzącej się na podłogę, schody, ściany, kolumny; pokazanie stalowej konstrukcji
  • Victor Horta - Maison du Peuple, zakrzywiona fasada ze szkła i żelaza, nowoczesne myślenie o przestrzeni
  • Henry van de Velde - głównie wnętrza
  • HISZPANIA
  • Antonio Gaudi - Casa Batllo i Casa Mila
  • Antonio Gaudi - Sagrada familia
  • Antonio Gaudi - Park Guell
  • FRANCJA
  • Hector Guimard - wejście do stacji paryskiego metra, wykonane z żelaza, oparte na bujnych płynnych liniach

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz