czwartek, 5 kwietnia 2012

RAR-4 65.ARCHITEKTURA BAROKU W KRAJACH KATOLICKICH RZESZY NIEMIECKIEJ NA PRZYKŁADZIE AUSTRII (SALZBURG, WIEDEŃ, MELK) I BAWARII (WURZBURG, WIES, I INNE) - TŁO HISTORYCZNE, GŁÓWNI TWÓRCY, BUDOWLE SAKRALNE, BUDOWLE REZYDENCJONALNE (OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA W OPARCIU O PRZYKŁADY)

TŁO HISTORYCZNE:
  • rozłam religijny w społeczeństwie niemieckim - południowe prowincje katolickie natomiast północne protestanckie
  • 1618 - wybucha wojna religijna trwająca 30 lat - pustoszy środkowe i północne Niemcy
  • okres walk nie sprzyja budowie, szczególnie kościołów [większość wsi i tak pustoszeje] więc barok pojawia się z dużym opóźnieniem
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA BUDOWLI SAKRALNYCH:
  • kościoły katolickie są podłużne, trójnawowe, częściej typu jezuickiego, nie zawsze z kopułą na skrzyżowaniu naw, często bez nawy poprzecznej, często z dwoma wieżami na froncie
  • nad kaplicami bocznymi biegną empory
  • większość kościołów to pochodne katedry w Salzburgu
  • po 1650 zaczynają się mnożyć układy centralne, centralno-podłużne, bogato dekorowane
  • pod koniec XVII w. - gięte elewacje, bogate, fantazyjnie rozczłonkowane hełmy

GŁÓWNI TWÓRCY:
  • Jakob Prandtauer
    • benedyktyńskie opactwo w Melku - największy i najbardziej rozpoznawalny obiekt klasztorny barokowy w Austrii. Długość głównej osi wynosi 230 m. Pierwotnie klasztor powstał w średniowieczu na miejscu dawnych fortyfikacji, a w okresie baroku poddano kościół św. Piotra i Pawła gruntownej barokizacji
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA BUDOWLI REZYDENCJONALNYCH NA PODSTAWIE PRZYKŁADÓW:
  • pałace zaczynają zrywać z układem zamkniętym wielobocznego dziedzińca
  • stosuje się raczej wzór francuski - trójboczna zabudowa z paradnym dziedzińcem od frontu
  • Johann Fischer von Erlach
    • pałac cesarski w Schonbrunn pod Wiedniem - pałac pierwotnie podmiejski, otoczony ogrodem w stylu francuskim. Sam pałac też w stylu francuskim - oś komunikacyjna naprowadzająca na główny dziedziniec, który z trzech stron zostaje wymknięty przez budynek pałacu, którego skrzydła w formie uskoków naprowadzają na centralny trzon. Oś, która na początku była komunikacyjną, jest kontynuowana jako główna oś potężnego ogrodu francuskiego  
    • pałac Trautson w Wiedniu - pałac miejski, bardziej figlarny, mniejsza skala niż pałac podmiejski
  • Lucas von Hildebrandt
    • pałac Belvedere - a właściwie dwa budynki rozdzielone ogrodem w stylu francuskim - stąd Belweder górny [bankiety i uroczystości] i dolny [letnia rezydencja]. Architektura związana z ogrodem - istotna aranżacja kompozycji całego założenia
    • pałac Kinsky - pałac miejski, w zabudowie pierzejowej, mnogość elementów dekoracyjnych, wariacje naczółków, pilastrów, łamany gzyms, bogato opracowany portal wejściowy, efekty światłocieniowe

1 komentarz: