poniedziałek, 5 marca 2012

RAR-3 42.FORMY PARKINGOWE W OBSZARACH ZURBANIZOWANYCH. PREFEROWANE FORMY PARKINGOWE W NASTĘPUJĄCYCH OBSZARACH: HISTORYCZNE CENTRUM MIASTA, CENTRUM MIASTA, TERENY MIESZKANIOWE WIELORODZINNE, TERENY MIESZKANIOWE JEDNORODZINNE, TERENY CENTRÓW HANDLOWYCH

FORMY:
  • parkowanie przy ulicach (prostopadłe 2,3 – 2,5 x 5, równoległe, pod katem 45 lub 60˚
  • parkingi jednopoziomowe – przy obiektach użyteczności publicznej, obiektach handlowych (ogromne przy obiektach handlowych lokalizowanych poza ścisłymi centrami)
  • parkingi wielopoziomowe
    • Rampowe – z pochylniami wjazdowymi i zjazdowymi ( jeden pas na pochylni lub dwa – średnica pochylni, jedna pochylnie lub dwie, zadaszone lub bez przekrycia.
    • Półautomatyczne – dźwig podnosi samochody na wyższe poziomy, na konkretnych kondygnacjach samochód porusza się jednak na własnych kołach
    • Automatyczne – do parkingu ma dostęp tylko obsługa, samochód zostawia się na płytach lub taśmach, które automatycznie się poruszają i przenoszą go na miejsce parkowania. Mogą być w poziomie lub pionie.
  • parkingi podziemne (poziom posadzki znajduje się minimum 1,3 m poniżej poziomu terenu
  • parkingi pod budynkami (biurowymi, mieszkaniowymi, użyteczności publicznej, handlowymi)
  • Wielkości parkingów:
    • Małe do 100 m2
    • Średnie 100 – 1000 m2
    • Duże powyżej 1000 m2 – musza mieć oddzielny wjazd i wyjazd. Lokalizuje się je w miejscach o dużym nasileniu ruchu np.: w okolicach dworców kolejowych lub autobusowych, portów lotniczych, teatrów, centrów handlowych, zespołów administracyjnych i dużych dzielnic mieszkaniowych

PRZYKŁADY:
FORMY W ZALEŻNOŚCI OD LOKALIZACJI:
  • Historyczne centrum miastaParkingi należy lokować tak, by minimalnie ingerowały w tkankę urbanistyczną. Preferowane parkingi podziemne. Na bardzo cennych terenach, przy dużym zapotrzebowaniu na miejsca postojowe buduje się parkingi w pełni zautomatyzowane (np. historyczne centrum Wiednia)
  • Centrum miasta - przyuliczne pasma postojowe (stosownie do możliwości), garaże podziemne, naziemne otwarte dwupoziomowe (<100 miejsc), parkingi odkryte (wg potrzeb i warunków lokalizacji), garaże wielopoziomowe otwarte (<400 miejsc)
  • Tereny mieszkaniowe wielorodzinne podziemne jednopoziomowe (<200), garaże otwarte dwupoziomowe (<200 miejsc), parkingi jednopoziomowe (60-210 miejsc), min. 1 miejsce na mieszkanie
  • Tereny mieszkaniowe jednorodzinne1 – 2 miejsca na każdy dom, przyuliczne pasma postojowe, garaże boksowe lub wbudowane

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz