- Bauhaus powstaje w Weimarze w 1919 roku w wyniku fuzji działających już wcześniej instytucji:
- Akademia Sztuk Pięknych
- Szkoła Rzemiosła Artystycznego założona przez Henry`ego van de Velde
- pierwszym dyrektorem szkoły Bauhaus był Walter Gropius - to on połączył dwie szkoły w jedną
- nazwa Bauhaus nawiązuje do średniowiecznej Bauhutte - strzechy budowlanej, gdzie łączy się wszystkie dziedziny rzemiosła budowlanego
- nazwa Bauhaus nie tylko odnosi się do instytucji szkoły, ale także do stworzonego przez nią kierunku architektonicznego, będącego odłamem modernizmuniemieckiego
- szkoła stoi w opozycji do przyjętych założeń nauczania akademickiego
- profil szkoły:
- kształcić we wszystkich dziedzinach projektowania ze szczególnym naciskiem na architekturę
- większość pierwszych pracowników Bauhausu była malarzami - wg opinii publicznej ekspresjonistami
- z racji zatrudnianych pracowników, którzy reprezentowali jeszcze myślenie przedwojenne Bauhaus znajdował się w niemal ciągłym procesie przemian, aż do momentu jego rozwiązania w Berlinie w 1933 (Hitler twierdził że sztuka awangardowa jest wynaturzona)
- pierwotnie (do 1923 roku) Gropius reprezentował poprzez Bauhaus jeszcze myśli typowo ekspresjonistyczne (powrót do rękodzieła wszystkich artystów, artysta jest wyższym stopniem rzemieślnika), natomiast po 23 Bauhaus uzewnętrznia zainteresowanie produkcją mechaniczną i związanymi z nią problemami projektowania
- metoda Bauhausu: "nauka przez działanie" - co stanowi definicję rzemiosła jako dyscypliny
- innowacje Bauhausu:
- wprowadzenie rzemieślniczych metod do nauczania sztuk pięknych
- oczyszczenie umysłu studenta z góry wyrobionych sądów - kazano mu na nowo odkrywać (to uzyskiwano przez Vorkurs - kurs wstępny)
- Vorkurs
- koncepcja Johanna Ittena
- kurs ma na celu wyzwolenie energii twórczej ucznia (kultywacja intuicyjnej wrażliwości a nie uzyskiwanie wiedzy)
- uczeń musi się pozbyć przyswojonych informacji, żeby osiągnąć wrażliwość i własne poznanie (wyzwolenie wrodzonych zdolności a nie nabywanie metod)
- kurs umożliwia uczniowi uzyskanie wiedzy dotyczącej materiału i formy przez bezpośrednie doświadczenie (odwołanie się do materiału lub techniki a nie do funkcji w społeczeństwie)
- program Bauhausu stworzony przez Gropiusa
- zawarty w pracy Idee und Aufbau z 1923 roku - moment przełomowy dla Bauhausu - druga faza
- "jedynie taka prac (czyli praca wynikająca z wewnętrznej potrzeby) zachowuje sens duchowy. Praca zmechanizowana jest pozbawiona życia, jest zadaniem martwej maszyny"
- "celem każdej pracy twórczej jest nadanie formy przestrzeni [...] poprzez swoją intuicję, poprzez swoją siłę metafizyczną"
- program stworzony przez Gropiusa jest daleki od materializmu i funkcjonalizmu, z czym go kojarzono
- podział programu nauczania na dwie połowy: Werklehre i Formlehre
- program jest podzielony na trzy "stopnie":
- 6 miesięcy Vorkursu
- 3 lata nauki w poszczególnych dziedzinach rzemiosła (praca w metalu,ceramika, tkactwo, praca w drewnie itd.) zakończone uzyskaniem dyplomu czeladniczego
- okres zróżnicowanego nauczania architektury, prac badawczych itp. zakończony dyplomem mistrza
- od 1924 roku produkty i budynku Bauhausu zaczynają wykazywać swój niepowtarzalny styl (odejście całkowite od mistycyzmu i metafizyki) - druga faza Bauhausu
- druga faza związana jest także z przeniesieniem siedziby szkoły z Weimaru (ze względu wrogiego nastawienia tamtejszych władz i społeczeństwa) do Dessau w roku 1925
- powstaje kompleks nowych budynków Bauhausu w Dessau
- zwiastun stylu międzynarodowego
- plan o dośrodkowej organizacji
- nacisk kładziony na widok budynków z lotu ptaka
- trójwymiarowość projektowania - dwa piętra przechodzące w formie mostka nad ulicą, która została tam zaprojektowana = świadome działanie, a nie dostosowanie się do istniejących warunków
- makietka, widok, wnętrze, widok, widok, widok, seria widoków z wnętrza, plan
- dyrektorzy Bauhausu
- 1919 - 1927 - Walter Gropius
- 1927 - 1930 - Hannes Meyer
- 1930 - 1932 - Ludwig Mies van der Rohe
poniedziałek, 1 listopada 2010
BAUHAUS
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz