środa, 25 stycznia 2012

TWÓRCZOŚĆ ALVARA AALTO NA TLE NA TLE ROZWOJU ARCHITEKTURY MODERNISTYCZNEJ ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KONCEPCJI ARCHITEKTURY ORGANICZNEJ

ALVAR AALTO:
  • żył w latach 1898-1976 (78 lat)
  • architekt finlandzki, ale jego twórczość dotyczy też innych krajów - m.in. Szwecji
  • postrzegany jako architekt modernistyczny, ale jego podejście do architektury wynikało nie z idei czy teorii, ale z próby zrozumienia, interpretowania tradycji narodowej, sposobu życia użytkowników jego architektury, odwoływania się do rodzimego kontekstu - korzystania z niego
  • założył swoja pierwszą pracownię w 1921 w Jyvaskyla (Finlandia) - jego prace w pierwszym okresie są w stylu północnego klasycyzmu, który dominował w ówczesnym czasie
  • w latach 20` i 30` wraz z żona Aino, odbywa wiele podróży do Europy i zaznajamia się z modernistycznymi trendami
  • w 1935 zakłada firmę produkującą wyposażenie obiektów - Artek
  • architekt wszechstronny - projekty urbanistyczne, budynków użyteczności publicznej, zakładów przemysłowych, obiektów sakralnych, prywatnych domów, mieszkaniówki, wnętrz i ich wyposażenia

ARCHITEKTURA I DESIGN:
  • reprezentant architektury wynikowej (taka, która wynika z zespołu czynników, potrzeb, uwarunkowań, a nie idei)
  • połączenie w architekturze:
    • zrozumienia potrzeb społeczeństwa
    • warunków środowiskowych miejsca w którym projektuje
    • historycznych, technicznych i kulturalnych tradycji architektury skandynawskiej

  • mniej więcej w połowie lat 30` (po wizytach z Europie) jego twórczość związana zostaje z funkcjonalizmem, czego apogeum jest sanatorium Paimio, które staje się kamieniem milowym dla całego ruchu funkcjonalizmu
  • pod koniec lat 30` jego architektura ulega przekształceniom - budynki zostają wzbogacone o organiczne formy, naturalne materiały, a w kształtowaniu przestrzeni jego budynków da się zauważyć co raz to większą swobodę
  • architektura dla Aalto jest dziełem kompletnym - od obiektu po mebel - i tak właśnie projektował, całościowo
  • przy projektowaniu przemysłowym łączył ze sobą praktyczność z estetyką - idea zachęcania do wprowadzania co raz to ładniejszych obiektów do życia codziennego
  • od lat 50` jego architektura skupiała się głównie na projektowaniu budynków użyteczności publicznej, rozszerzając swój zasięg poza obszar Finlandii
FAZY TWÓRCZOŚCI:

  • FAZA WCZESNA: KLASYCZNA
  • FAZA WCZESNA: FUNKCJONALIZM
    • punktem zwrotnym dla projektowania Aalto jest projekt biblioteki w Viipuri (biblioteka w Vyborg) - przejście od klasycyzmu do modernizmu
      • pomimo wygranego konkursy w 1927, budowa miała miejsce dopiero w 1933, zmuszając tym samym architekta do rewizji swojego oryginalnego projektu na rzecz modernistycznego rozwiązania
      • biblioteka w Viipuri
      • zdjęcia wnętrza
      • humanistyczne podejście do architektury: naturalne materiały, ciepłe kolory, organiczne linie
    • Turun Sanomat
      • budynek biurowy dla wydawnictwa gazety
      • budynek powstaje w czasie projektowania biblioteki w Viipuri
      • to tu po raz pierwszy Aalto wprowadza świetliki
      • budynek w konstrukcji żelbetowej ramy - pozwala na swodobę w organizacji przestrzeni
    • Sanatorium w Paimio
      • rzuty, widoki, zdjęcia
      • sanatorium gruźlicze
      • budynek sam w sobie miał "uzdrawiać" - architektura jako "instrument medyczny"
      • humanitarne podejście do pacjenta: sale dla dwóch pacjentów, każda z własną szafą i umywalką, oświetlenie zostało ukryte, tak by nie razić leżącego pacjenta, a sufit pomalowano na ciemno-zielony kolor, tak, by uniknąć odblasków
      • na zakończeniu każdego piętra znajdowały się otwarte balkony, gdzie można było wyprowadzić pacjenta razem z łóżkiem 
      • z racji tego, ze pacjenci spędzali tam najczęściej po kilka lat budynek został wyposażony w różnorodne funkcje, np kaplicę, pomieszczenia pracowników, trasy prowadzące przez otaczający sanatorium las
  • FAZA ROZWINIĘTA: EKSPERYMENTALIZM
    • odejście od typowego, czystego modernizmu - co raz śmielsze poszukiwanie i eksperymentowanie, głównie jeśli chodzi o użycie materiałów
    • Villa Mairea w Noormarkku
      • adaptacja tradycyjnych materiałów na potrzeby modernizmu - użycie drewna
      • wykorzystanie jednego materiału na wiele sposobów - od ogrodzenia, przez elewację, po wnętrze
      • sami inwestorzy stymulowali Aalto i jego zonę do co raz to śmielszego projektowania
      • budynek w kształcie litery U otoczonej wokół centralnego wewnętrznego ogrodu, z nerkowym basem, koło którego zaprojektowana została sauna
    • Akademik Baker House
      • pierwszy budynek z okresu "ceglanego" Aalto
      • wijący się kształt budynku został sprowokowany przez chęć otwarcia jak największej ilości pomieszczeń na widok płynącej nieopodal rzeki, co pozwoliło zarazem na zwiększenie ilości pomieszczeń 
      • artykuł
      • plan
      • widok z góry
    • Eksperymentalny dom letni w Muuratsalo
      • artykuł
      • wybudowany jako eksperymentalne laboratorium do testowania konstrukcji i pomysłów architektonicznych (fundamentowania, zabawy cegłą, ogrzewanie słoneczne)
      • założenie "domu letniego" polega na otwarciu znajdujących się dookoła wewnętrznego dziedzińca budynków mieszczących różne pomieszczenia. Ściany budynków skierowane ku wnętrzu dziedzińca wykonane zostały z cegły, ułożonej na ponad 50 rożnych sposobów układających się w różne wzory. Poza estetycznym znaczeniem takie działanie miało na celu również sprawdzenie, jak rożne sposoby układania cegły sprawdzają się w trudnym klimacie Finlandii
    • Uniwersytet Technologiczny w Helsinkach
  • FAZA DOJRZAŁA: MONUMENTALIZM
    • lata 1960-1970
    • większość prac z tego okresu powstaje w Helsinkach
    • masterplan Helsinek
      • zakładał stworzenie trójkątnego forum przy zatoce Toolo, otoczonej szeregiem budynków kulturalnych, użyteczności publicznej, takich jak Fińska Akademia, Muzeum Architektury Fińskiej, sala koncertowa, opera lub teatr, biblioteka główna, muzeum miejskie
      • Wszystkie budynki miały być 3-4 kondygnacyjne, w główna oś komunikacyjna miała być prowadzona w ich pobliżu, tak, żeby przejeżdżający mogli sobie uświadomić jak ukulturalniona jest Finlandia
      • Projekt niestety nie został zrealizowany w całości, a właściwie zrealizowano tylko dwie jego części, w tym: 
      • Finlandia Hall 
    • po śmierci Aalto pieczę nad jego nieskończonymi projektami przejęła żona

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz