czwartek, 8 marca 2012

RAR-3 45.HISTORIA ROZWOJU OBIEKTÓW BIUROWYCH. JAK ZMIENIAŁY SIĘ TYPY UKŁADÓW PRZESTRZENNYCH?

ANTYK:
  • GRECJA: 
    • już w starożytnej Grecji rozwija się funkcja "urzędników" pełniących funkcje pośredników miedzy społeczeństwem a władzą - potrzeba przestrzeni, gdzie może się odbywać praca urzędników
    • buleuterion - obiekt użyteczności publicznej, zlokalizowany przy agorze, składający się z (rzut):
      • dziedzińca z ołtarzem (sala spotkań i dyskusji)
      • sala amfiteatralna (sala obrad i głosowań)
  • RZYM: 
    • także budynki biurowe państwowe
    • kuria i bazylika - obiekty użyteczności publicznej, o funkcji:
      • sądowniczej
      • handlowej
ŚREDNIOWIECZE:
  • administracja państwowa i sądownicza mieści się w pałacach książęcych, biskupich, ewentualnie kościołach, placach publicznych
  • rozwój samorządności miejskiej - wytworzenie się ratusza:
    • pierwszym ratuszem jest Palazzo del Broletto w Como z 1215
    • wzorem dla ratusza jest grecki buleuterion
    • plan budynku standardowy: otwarty plac arkadowy i jedno wielkie pomieszczenie  
    • od frontu w budynku umieszczano stragany kupieckie, a wewnątrz znajdował się ratusz jak i sąd
    • ratusze w średniowieczu pełnia funkcje zarówno handlowe, sądów, więzień miejskich, obrad 
    • często posiadały charakter obronny, np. Palazzo Vecchio we Florencji z 1299-1314
    • ze względu na struktury państwowe to głównie we Włoszech spotykany jest ratusz - we Francji i Holandii ratusze posiadają oddzielne obiekty handlowe, a w Anglii funkcja ratusza rozwija się bardzo słabo
    • w miarę upływu czasu budynek ratusza ewoluuje:
      • zróżnicowanie funkcjonalne I piętra (pokoje, biura, mieszkania dla SIgnora, pałac dla Podesty)
      • rozbudowany hall w stosunku do poprzedniej wersji
      • dobudowuje się dodatkowe skrzydła
      • pojawia się dziedziniec wewnętrzny i wieża (najpierw w narożu a później na osi budynku)
      • przykład: Palazzo Publico w Sienie (polskim odpowiednikiem jest ratusz toruński)
  • rozwijają się obiekty bankowe:
    • obiekty tego typu pojawiały się już dawniej w Syrii i państwie żydowskim
    • w Europie obiekt bankowy pojawia się we Włoszech (nazywany Lombardem) i krajach basenu morza śródziemnego
      • wieloprzestrzenne z przejściami wzdłuż hali i oknami zewnętrznymi
      • wewnątrz pracowali kupcy i bankierzy
      • często banki znajdują się w pałacach wielmożów, jak np. Bank Kosmy i Lorenza Medyceuszy w pałacu we Florencji (pomieszczenia: skarbiec, pom. do rozmów z klientami, pokoje dla urzędników prowadzących księgi)
      • budynki gdzie bankierzy pracowali miały z reguły charakter obronny, gdyż zawód bankiera był niebezpieczny
    • kraje północne:
      • w Brugii zamiast budynku funkcje bankowe spełniał plac Place de la Bourse
      • mieściły się tam domy mieszkalne wraz z warsztatami i miejscami pracy dla handlowców - tam tez spotykali się bankierzy
      • Antwerpia - plac Exchance na którym pracowali bankierzy - architekt: Dominicus van Waghemakere
      • giełda o charakterze międzynarodowym - kwadratowy plac otoczony zabudowaniami o charakterze biurowo-sklepowym
RENESANS:
  • zasadniczo układ funkcjonalny ratusza pozostał taki jak za czasów średniowiecza
  • do końca XVII wieku - główne budynki rządowe i samorządowe to ratusze
  • ratusze są miejscami na: spotkania władzy, biura urzędników, sale sadowe
    • przykład: Palazzo Uffizi we Florencji 1560-1571
      • rzut, lokalizacja
      • widok, widok
      • zbudowany przez Vasari`ego na podstawie wzoru stworzonego przez Francesco di Giorgio - malarza, rzeźbiarza i architekta z Urbino:
        • zlokalizowany przy rynku miejskim
        • wyższy od otaczających go budynków
        • budynek powinien posiadać: (parter):salę posiedzeń rady miejskiej, dziedziniec arkadowy, kaplicę, mała salę posiedzeń, kancelarię, wejście prowadzące do atrium, (I piętro):sala obrad, pokoje, umywalnie, kuchnia wraz z pokojem jadalnym, pokój fryzjera, (II piętro): pokoje dla członków rady, pokoje dla notariuszy i innych użytkowników wraz z galerią
        • użytkownicy: urzednicy z pisarzami, kupcy, fabrykanci
    • przykład: ratusz w Antwerpii
      • architekt: Cornelis Floris
      • jest "rozwinięty" o podest znajdujący się przy szczycie schodów, służące do ogłaszania zarządzeń i wyroków
    • przykład: ratusz w Amsterdamie
      • architekt: Jacob van Campen
      • kolejny etap rozwoju ratuszy - bogatszy o salę balową z dwoma dziedzińcami wewnętrznymi przy sali
  • obiekty publicznych banków:
    • w XVI wieku powstają pierwsze publiczne banki
KLASYCYZM:

  • już w baroku pojawiają się niezależne od ratusza budynki administracyjne np. sądu:

    • sąd w Rennes
      • 1618-1626
      • architekt: Salomon Brosse
      • plan
      • wewnętrzny dziedziniec arkadowy, z którego wchodzi się do pokoi różnej wielkości
      • w piwnicach więzienia
      • na parterze: sale kancelaryjne, kaplice, sala przesłuchań, sądowa, audiencyjna

    • we Francji pod koniec XVIII wieku pojawiają się niezależne budynki sądowe - budowane z rozmachem dorównującym włoskim czy flamandzkim budowlom
    • koło 1800 następuje zróżnicowanie funkcjonalne budynków rządowych:

      • już w baroku pojawiają się niezależne obiekty pełniące funkcje  parlamentu, ministerstwa, ratuszy, sądów
      • głównie założenia symetryczne
      • ogromna skala założeń - wyrażająca dostatek
      • przykład: Palais de Justice w Lyon - 1835
  • obiekty publicznych banków:
    • przykład: Bank of England
      • 1788 - 1834
      • funkcje obiektu: giełda, rachunkowość, dyskonto, biura papierów wartościowych, biuro wekslowe
      • hale wielkoprzestrzenne przekryte kopułą, a wokół nich znajdowały się mniejsze pokoje
      • obiekt jednokondygnacyjny 
      • obiekt zajmuje cały kwartał uliczny
      • dostępny przez dwa główne wejścia
      • charakter historyzujący architektury

XIX WIEK:
  • budynki bankowe - budowane najczęściej w stylu klasycznym - forma przypomina grecką świątynię (ma wywoływać wrażenie bezpieczeństwa u klientów)
  • z funkcji bankowej wydziela się giełdę - powstają niezależne giełdy:
    • giełda zbożowa, wełniana, węglowa, książek
    • giełdy przyjmują formę hal o wysokości jednej, dwóch kondygnacji
    • doświetlenie z góry przez kopułę, albo przez okna 1 pietra
    • hale często otwarte
  • wysoka cena gruntów w mieście spowodowała, że budynki zaczęły rosnąć w górę [do czasu konstrukcji stalowych mogły mieć ok 10 pięter]
  • wynalazek stali oraz windy pozwolił na wznoszenie zdecydowanie wyższych konstrukcji - szkoła chicagowska
  • pojawił się problem doprowadzenia światła i wentylacji stąd zaczynają się pojawiać wewnętrzne szklane atria
  • XVIII i XIX wiek to okres rewolucji przemysłowej, gdzie zwiększa się zapotrzebowanie na miejsca służące do transakcji handlowych, a zatem także i co raz większa liczba urzędników jest potrzebna do obsługi rozliczeń, dokumentów itd. - okres gwałtownego rozwoju przemysłu, handlu, firm ubezpieczeniowych, szczególnie w US - zapotrzebowanie na wyspecjalizowaną przestrzeń biurową
    • pierwotnie wynajmuje się pomieszczenia w budynkach mieszkalnych
    • powstają budynki biurowe do wynajęcia
      • szczególnie intensywnie w 1880 roku rozwija się budownictwo specjalnych budynków biurowych w Chicago:
        • budynki biurowe firm handlowych i towarzystw ubezpieczeniowych
        • wysokości budynków od 12-23 kondygnacji
        • charakterystyczny styl architektoniczny budynków wysokościowych w centrum Chicago - "szkoła chicagowska"
        • intensywna, wysoka zabudowa na małych i drogich działkach w centrum Chicago
        • pojawia się idea łączenia budynku biurowego z funkcją hotelową, domu towarowego, budynku mieszkalnego
        • budynki szkoły chicagowskiej w konstrukcji szkieletowej - żeliwnej:
          • pierwsza konstrukcja szkieletowa zastosowana w magazynie Leitera w Chicago w 1879 - Wiliam LeBaron Jenney
          • konstrukcja pozwala na duże poziomo wydłużone okna oraz duże rozpiętości
          • przykłady:
            • Jayne Building - Filadelfia - 1849-52 - Wiliam Johnston
            • Oriel Chambers - Liverpool - 1864 - Petel Ellis
            • Harper`s - Nowy York - 1854 - James Bogardus
            • Home Insurance - Chicago - 1883-85 - Wiliam Le Baron Jenney
            • Tacoma Building - Chicago - 1886-89 - Hollabird i Roche
            • Marquete Building - Chicago - 1894 - Holabird i Roche
              • czysta forma - odrzucenie ornamentu historycznego 
              • rzut budynku zbliżony do litery "E"
              • część niedoświetlona - trzon windowy
              • maksymalne doświetlenie światłem dziennym pomieszczeń biurowych
              • open spacec - brak ścian wewnetrznych
            • Reliance Building - Chicago - 1894 - John Root
              • ostatni przykład "szkoły chicagowskiej"
              • konstrukcja szkieletowa-stalowa
              • 15 kondygnacji
          • "drapacze chmur" - skyscraper
        • budynki biurowe zaczynają się mocno wyróżniać skalą i kubaturą z otaczającej tkanki - zaczynają dominować wypierając funkcję mieszkaniową - centra miast zaczynają pustoszeć
XX WIEK:
  • rozwój szkoły chicagowskiej zostaje zatrzymany po Wystawie swiatowej w Chicago (1893) - powrót do eklektyzmu
  • w XX wieku - pojawia się modernizm
  • nowy budynek w ramach projektowania biur w USA: wielkoprzestrzenna hala biurowa - rozważania Franka Lloyda Wrighta i Miesa van der Rohe:
  • przekształcenia biurowca w latach 50 i 60 - architekci Skidmore, Owings, Merrill
    • General Life Insurance w Bloomfield - modelowe rozwiązanie biurowca z lat 50 w USA
    • lokalizacja poza centrum
    • stosowanie niewielkiej ilości kondygnacji
    • kontakt obiektu z krajobrazem
  • zdecydowano się na przeniesienie biur poza śródmieście, a w centrach miast zostaje tylko "twarz" firm - tworzenie się centr biurowych
źródła:
"Projektowanie budynków biurowych. Historia. Rodzaje obiektów biurowych"; Elżbieta Niezabitowska

5 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pomieszczenia w dużych obiektach biurowych (korporacyjnych) powinny być dobrze oznakowane, tak aby dana osoba szybko mogła dostać się pod wskazany adres. W tym celu można zastosować np. różne tabliczki informacyjne na drzwi - https://somax.eu/82-tabliczki-i-ramki-informacyjne, które będą zawierać stosowne informacje o danym pokoju biurowym.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak naprawdę nigdy się nad tym nie zastanawiałam gdyż dla mnie najważniejsza jest sama praca biurowa. Często wykorzystuję pieczątki https://www.maxsc.com.pl/pieczatki-2/ w mojej pracy i to właśnie takie materiały biurowe są dla mnie najważniejsze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawe informacje. Jak sama pamiętam jak wyglądały biura jak zaczynałam pracę 30 lat temu to widzę ogromne zmiany teraz, a co mówić na przestrzeni wieków. Teraz w biurach stawia się często na szkło co mi się bardzo podoba. Szczególnie wykorzystanie ognioodpornych i z dobrą izolacją akustyczną ścianek szklanych https://glasssystem.com/produkty/gsw-office-plus-fr/ . Też Wam się podoba takie rozwiązanie?

    OdpowiedzUsuń