poniedziałek, 1 listopada 2010

BAUHAUS

  • Bauhaus powstaje w Weimarze 1919 roku w wyniku fuzji działających już wcześniej instytucji:
    • Akademia Sztuk Pięknych
    • Szkoła Rzemiosła Artystycznego założona przez Henry`ego van de Velde
  • pierwszym dyrektorem szkoły Bauhaus był Walter Gropius - to on połączył dwie szkoły w jedną
  • nazwa Bauhaus nawiązuje do średniowiecznej Bauhutte - strzechy budowlanej, gdzie łączy się wszystkie dziedziny rzemiosła budowlanego
  • nazwa Bauhaus nie tylko odnosi się do instytucji szkoły, ale także do stworzonego przez nią kierunku architektonicznego, będącego odłamem modernizmuniemieckiego
  • szkoła stoi w opozycji do przyjętych założeń nauczania akademickiego
  • profil szkoły: 
    • kształcić we wszystkich dziedzinach projektowania ze szczególnym naciskiem na architekturę
  • większość pierwszych pracowników Bauhausu była malarzami - wg opinii publicznej ekspresjonistami
  • z racji zatrudnianych pracowników, którzy reprezentowali jeszcze myślenie przedwojenne Bauhaus znajdował się w niemal ciągłym procesie przemian, aż do momentu jego rozwiązania w Berlinie w 1933 (Hitler twierdził że sztuka awangardowa jest wynaturzona)
  • pierwotnie (do 1923 roku) Gropius reprezentował poprzez Bauhaus jeszcze myśli typowo ekspresjonistyczne (powrót do rękodzieła wszystkich artystów, artysta jest wyższym stopniem rzemieślnika), natomiast po 23 Bauhaus uzewnętrznia zainteresowanie produkcją mechaniczną i związanymi z nią problemami projektowania
  • metoda Bauhausu: "nauka przez działanie" - co stanowi definicję rzemiosła jako dyscypliny
  • innowacje Bauhausu:
    • wprowadzenie rzemieślniczych metod do nauczania sztuk pięknych
    • oczyszczenie umysłu studenta z góry wyrobionych sądów - kazano mu na nowo odkrywać (to uzyskiwano przez Vorkurs - kurs wstępny)
  • Vorkurs
    • koncepcja Johanna Ittena
    • kurs ma na celu wyzwolenie energii twórczej ucznia (kultywacja intuicyjnej wrażliwości a nie uzyskiwanie wiedzy)
    • uczeń musi się pozbyć przyswojonych informacji, żeby osiągnąć wrażliwość i własne poznanie (wyzwolenie wrodzonych zdolności a nie nabywanie metod)
    • kurs umożliwia uczniowi uzyskanie wiedzy dotyczącej materiału i formy przez bezpośrednie doświadczenie (odwołanie się do materiału lub techniki a nie do funkcji w społeczeństwie)
  • program Bauhausu stworzony przez Gropiusa
    • zawarty w pracy Idee und Aufbau z 1923 roku - moment przełomowy dla Bauhausu - druga faza
    • "jedynie taka prac (czyli praca wynikająca z wewnętrznej potrzeby) zachowuje sens duchowy. Praca zmechanizowana jest pozbawiona życia, jest zadaniem martwej maszyny"
    • "celem każdej pracy twórczej jest nadanie formy przestrzeni [...] poprzez swoją intuicję, poprzez swoją siłę metafizyczną"
    • program stworzony przez Gropiusa jest daleki od materializmu i funkcjonalizmu, z czym go kojarzono
    • podział programu nauczania na dwie połowy: Werklehre i Formlehre
    • program jest podzielony na trzy "stopnie": 
      • 6 miesięcy Vorkursu
      • 3 lata nauki w poszczególnych dziedzinach rzemiosła (praca w metalu,ceramika, tkactwo, praca w drewnie itd.) zakończone uzyskaniem dyplomu czeladniczego
      • okres zróżnicowanego nauczania architektury, prac badawczych itp. zakończony dyplomem mistrza

  • od 1924 roku produkty i budynku Bauhausu zaczynają wykazywać swój niepowtarzalny styl (odejście całkowite od mistycyzmu i metafizyki) - druga faza Bauhausu
  • druga faza związana jest także z przeniesieniem siedziby szkoły z Weimaru (ze względu wrogiego nastawienia tamtejszych władz i społeczeństwa) do Dessau w roku 1925
    • powstaje kompleks nowych budynków Bauhausu w Dessau
      • zwiastun stylu międzynarodowego
      • plan o dośrodkowej organizacji
      • nacisk kładziony na widok budynków z lotu ptaka
      • trójwymiarowość projektowania - dwa piętra przechodzące w formie mostka nad ulicą, która została tam zaprojektowana = świadome działanie, a nie dostosowanie się do istniejących warunków
      • makietka, widok, wnętrze, widok, widok, widok, seria widoków z wnętrza, plan
  • dyrektorzy Bauhausu
    • 1919 - 1927 - Walter Gropius
    • 1927 - 1930 - Hannes Meyer
    • 1930 - 1932 - Ludwig Mies van der Rohe

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz